11 maart 2022

Karien van Gennip benoemd als voorzitter van nieuwe voorbereidende EVP EPSCO-vergadering

Afgelopen week is Karien van Gennip benoemd tot voorzitter van de nieuw gevormde ministeriële formatie die zich binnen de EVP buigt over de arbeidsmarkt en sociale zaken. Deze groep is opgericht om de samenwerking te verbeteren tussen bij de EVP aangesloten ministers die zich met deze kwesties en onderwerpen bezighouden en om informeel van gedachten te wisselen in aanloop naar de zittingen van EPSCO als onderdeel van de Europese Raad.

De Raad EPSCO zet zich in voor meer werkgelegenheid en betere leef- en werkomstandigheden voor Europese burgers. Deze raad bestaat uit de ministers van Werkgelegenheid, van Sociale Zaken, van Volksgezondheid en van Consumentenzaken van de EU-lidstaten. Ook de bevoegde Europese commissarissen nemen deel aan deze zittingen. Dit overleg, als onderdeel van onze Europese ministeriële bijeenkomsten, moet zorgen voor meer coördinatie over sociale zaken en werkgelegenheid binnen de EVP-familie.

Namens het CDA Internationaal feliciteren we  Karien van Gennip met haar benoeming en wensen we haar veel succes bij deze belangrijke en verantwoordelijke taak. Europese samenwerking is nu belangrijker dan ooit, iets wat recente ontwikkelingen helaas op een pijnlijke manier onderschrijven. Oorlog en conflict zetten de levensstandaard en levenskwaliteit van burgers onder druk, maar zorgen er ook voor dat de (sociale) bescherming van burgers in het geding komt. Dit maakt het werk van mevrouw Van Gennip en de EVP-formatie belangrijker dan ooit tevoren. Het CDA Internationaal zal zich blijven inzetten voor de internationale en Europese belangen van de partij en ziet veel toegevoegde waarde in de samenwerking met de EVP.