28 februari 2022

WMCES op bezoek bij het WI

Op 22 februari kreeg het Wetenschappelijk Instituut (WI) het Wilfried Martens Centre for European Studies (WMCES) op bezoek. Het WMCES is de denktank van de EPP. Het werkbezoek werd in samenwerking met het CDA Internationaal georganiseerd.

Tomi Huhtanen (executive director) en Peter Hefele (policy director) voerden gesprekken met de staf van het WI en tevens met Jos van Gennip, Wim van de Camp, Jan Peter Balkenende en partijvoorzitter Hans Huibers.

Huhtanen en Hefele waren erg geïnteresseerd in de positie van het WI in het CDA en hoe het instituut bijdraagt aan de ontwikkeling van ideeën. Ook is gesproken over interessante onderwerpen om als WMCES op te pakken en toekomstige gezamenlijke trajecten, zoals een engelse vertaling van het toekomstperspectief ‘Zij aan zij’ en het ‘Handboek christendemocratie in de praktijk’.

Ook de totstandkoming van WI-publicaties - waarbij experts van binnen en buiten de partij worden betrokken - is besproken. Het participatietraject rondom ‘Zij aan zij’ is hier een mooi voorbeeld van. Een andere reden is de authentieke christendemocratische overtuiging die in deze stukken doorklinkt. Die vormt een bron van vernieuwing en van vertrouwen voor de toekomst