06 oktober 2021

CDA Vrouwen in Lissabon, EPPW Autumn Academy 1-2 okt 2021

Op 1 en 2 oktober 2021 vond de EPPW: European Autumn Academy for Leading Women plaats in Lissabon. Vrouwelijke (opkomende) leiders van verschillende EPPW-vrouwenorganisaties kwamen bijeen om van gedachten te wisselen en ervaringen te delen over de rol, positie en emancipatie van vrouwen in Europa. Deze keer stond de academie in het teken van uitdagingen en benodigde maatschappelijke hervormingen op het gebied van duurzaamheid, digitalisering, en kunst en cultuur. Zo kwamen het Europees Bauhaus Initiatief, de Europese Green Deal en de Digital Gender Divide in Europa ter sprake. Met presentaties en voordrachten van onder meer prof. Susana Sargento, staatssecretaris Maria Syrengela, en Europarlementariër Maria da Graca Carvalho.

Check voor meer informatie

Zorgwekkende situatie in Oost Europa en de Westelijke Balkan

Voorafgaand aan het programma was er in de ochtend aandacht voor de recente ontwikkelingen in Oost Europa en de Westelijke Balkan. Het was een indrukwekkend gesprek over alarmerende omstandigheden in Wit-Rusland, Albanië, en Oekraïne. De situaties in deze landen hebben invloed op de geopolitieke en veiligheidsbelangen van de EU. #EasternPartnership #WesternBalkans #epp Ruslana Vasylyuk Albana Vokshi Званна Климпуз-Зинзадзе / Ivanna Klympush-Tsintsadze

Situatie in Wit Rusland

De situatie in Wit-Rusland is zeer zorgelijk. De protesten voor eerlijke verkiezingen die speelden van de zomer zijn hard neergeslagen door het zittende regime, terwijl de oppositiepartij duidelijk had gewonnen. Veel politieke activisten moesten het land ontvluchten of zitten onschuldig vast in de gevangenis, waaronder de vrouwen afgebeeld op de zwart-wit foto’s. De kans op eerlijke verkiezingen en vrijheid van meningsuiting is een goed waar wij als EPPW-vrouwen voor waken.

Belangrijkste takeaways

De belangrijkste takewaways van de sessie van 1 oktober 2021: Als we na de Coronapandemie onze samenlevingen willen veranderen, moet er meer aandacht besteden worden aan:

Belang van digitalisering en duurzaamheid

Op dag 2 (2 oktober 2021) van de EPPW: European Autumn Academy for Leading Women werd er gesproken over het belang van zowel digitalisering als verduurzaming. Dit zou hand in hand moeten gaan als we Europa klaar willen maken voor een digitale en klimaatneutrale toekomst. Daarbij is een genderperspectief essentieel: genderstereotypen moeten doorbroken worden en er is meer diversiteit nodig in de (top van de) ICT sector en de milieusector. #EPPWomen #WomenInICT #FemaleFarmers Hartelijk dank aan sprekers Europarlementariër @MariaDaGracaCarvalho, EPPW Vice-President @apomaska, en experts Katy Wiese (@European Environmental Bureau – EEB) en Eline Chivot (@EPP).