11 juli 2012

CDAV juicht vrouwen meerpartijen kick off 2012 toe

In tijden van verkiezingen benadrukken partijen vooral elkaars verschillen. Daarom was het extra bijzonder dat, onder andere op het initiatief van CDA-ster Ferrier, zeven partijen (CDA, VVD, SP, Groen Links, D66, Christen Unie en SP) zich afgelopen maandag in een manifestatie eenduidig committeerden aan blijvende inzet van Nederland om de positie van vrouwen wereldwijd te versterken. De woordvoerders van deze partijen zetten hun handtekening onder een verklaring waarin werd benadrukt dat juist vrouwen vaak een drijvende kracht zijn achter economische ontwikkeling en  het versterken van democratie. Vrouwen worden te vaak gezien als deel van het probleem en veel te weinig als motor van duurzame oplossingen. Dat deze meerpartijen verklaring een verschil maakt en een krachtig politiek signaal is bleek deze week al bij het debat over de rol van het bedrijfsleven instrumentarium in ontwikkelingssamenwerking. Motie Ferrier over de belangrijke rol van vrouwen hierbij werd door alle zeven partijen ondersteund en dus met een ruime meerderheid aangenomen door de Tweede Kamer.