30 juni 2014

CDAV ledendag over voedsel en afval leerzaam en enthousiasmerend

Een indruk van de CDAV ledendag op 21 juni jl.

‘Bananen zijn dikmakers en zorgen voor verstopping.'

Een van de feiten en fabels over voeding waarmee diëtiste Dieke van der Velden (www.appeltjeeitjevoeding.nl) het gezelschap CDA vrouwen inleidde in het thema voedsel. De zaal werd gevraagd middels kaartjes duidelijk te maken of dit een fabel of een feit betrof. De banaan hoort tot het rijk der fabels. Het huishoudelijk deel van de agenda werd door  de voorzitter Josine Westerbeek-Huitink voortvarend doorgenomen.

Rijkswaterstaat Leefomgeving neemt het initiatief middels een campagne om de bestaande voedselverspilling onder de aandacht te brengen.

Voedselverspilling: 0,8 miljard kilo per jaar, 2,5 miljard euro per jaar, 340 euro per huishouden.

De gestarte ‘FoodBattle’ (Eten…gooi je niet weg.) is erop gericht het bewustzijn inzake voedselverspilling te vergroten. Een fragment uit de film ‘Taste the Waste’ toont de problematische kant van het vigerend economisch regime waar grote hoeveelheden voedsel bij een falende marktwerking vernietigd worden. Henk Hortensius kon de boodschap met verve overdragen aan de CDA aanwezigen die bereid zijn aan deze FoodBattle te participeren.

Anke Vervoord, directeur van Vrouwen van Nu, de vorige organisator van FoodBattle, geeft het estafettestokje over aan Josine Westerbeek-Huitink.

We sluiten af met een gezellige lunch, waarvan we de restjes mogen meenemen in een Doggybag.

Meer informatie over de FoodBattle en het inschrijvingsformulier vindt u HIER.