30 juni 2010

EVP-Vrouwen congres op 8 oktober in Den Haag

Op 8 en 9 oktober 2010 is het CDAV, voor het eerst in de geschiedenis, gastvrouw van het jaarlijkse symposium van de vrouwentak van de Europese Volks Partij (EVP). De laatste jaren vond dit plaats in Athene, Berlijn en Boekarest en dit jaar… in Den Haag (Scheveningen)!

\r\n\

Het thema is: ‘Women in Conflict Zones and Situations’ (VN resoluties 1325 en 1820).

In 2000 nam de VN-Veiligheidsraad resolutie 1325 aan. Daarin staat dat meisjes en vrouwen in conflictsituaties bescherming moeten krijgen, dat iedereen die hen geweld aandoet vervolgd dient te worden en dat vrouwen op gelijke voet met mannen moeten beslissen over vrede en veiligheid. In aanvulling hierop werd in 2008 resolutie 1820 aangenomen waarin een einde wordt geëist aan het gebruik van seksueel geweld als oorlogstactiek of systematische aanval op de bevolking. Seksueel geweld is een oorlogsmisdaad en een misdaad tegen de menselijkheid, en belemmert het herstel van de vrede. Beide resoluties stellen dat vrouwen niet alleen slachtoffer zijn van conflicten, maar ook een belangrijke rol spelen bij het oplossen van conflicten en het voorkomen ervan. En dus dat blijvende vrede zonder vrouwen onmogelijk is! Helaas is er tien jaar na dato nog steeds niet veel verbeterd voor vrouwen en leven veel VN-lidstaten deze afspraken nauwelijks na. Daarom is continue aandacht en actie noodzakelijk. De resolutie die op dit congres voorgelegd wordt, eist strikte naleving van beide resoluties.

Programma vrijdagmiddag 8 oktober 2010:

EVPV Congres ‘Women in Conflict Zones and Situations’

- Inhoudelijke presentatie door diverse sprekers en discussie van het thema

- Behandeling van de resolutie rond het thema

- Ronde tafel discussie

Programma zaterdagochtend 9 oktober 2010:

Over de Dijk conferentie ‘Millennium Development Goals 2010’

- Georganiseerd door de Eduardo Frei Stichting (EFS)

- Spreker: Agnes van Ardenne, voormalig minister voor Ontwikkelingssamenwerking, thans Permanent Vertegenwoordiger van Nederland bij de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de VN te Rome

N.B.: Voertaal op beide bijeenkomsten: Engels. CDAV leden zijn beide dagen welkom

Opgeven bij het CDAV secretariaat, via [email protected],in september. Er is beperkt plaats dus snel inschrijven nadat u de uitnodiging hebt ontvangen!

Interesse in deelname maar nog geen CDAV-lid? Meldt u dan nu aan en wordt gratis lid van het CDAV! Stuur een e-mail met uw naam en contactgegevens naar Liesbeth van Heest, [email protected]