07 oktober 2016

EVP Vrouwen Zomeracademie 2016 in Malaga

Migration and integration: impact on women

Op 8 en 9 juli 2016 vond de “European Summer Academy for Leading Women” plaats in Malaga, georganiseerd door de EVP Vrouwen en de Robert Schuman Foundation. Ongeveer veertig vrouwen namen deel uit de Europese lidstaten en uit Servië, Noorwegen, Georgië en Oekraïne. Op de eerste dag hebben diverse sprekers gesproken over “migratie en integratie: impact op vrouwen”. Tijdens de tweede dag werden ervaringen uitgewisseld in de diverse landen en suggesties voor aanbevelingen gedaan. De opmerkingen gemaakt tijdens de academie worden meegenomen in een resolutie die wordt opgesteld voor het najaarscongres van de EVP Vrouwen.

Doris Pack, voorzitter EVP Vrouwen opent de academie met een rondblik in de huidige EU politiek. Net na de Brexit, Farage (UKIP) die opstapt maar nog wel als Europarlementslid aanblijft, de strijd tussen twee vrouwen May en Leadsom om premier Cameron op te volgen, hopende op de gematigde May die ook aanwezig was bij een EVP Vrouwencongres in Berlijn. De EU is nu niet aan zet, het wachten is op wat het VK gaat doen in september. We kunnen deels blij zij dat dit gebeurt, maar tegelijkertijd ook weer niet. We moeten nu voorzichtig zijn met de roep nu om meer EU. Wat dan wel? In deze globaliserende wereld moeten we meer samen optrekken, maar het is zoals Commissievoorzitter Juncker onlangs zei, de EU moet focussen op de meest belangrijke zaken, zoals het beschermen van onze grenzen. De EU moet geen muren opwerpen richting vluchtelingen, maar juist samenwerken op gebied van buitenlands beleid. We moeten de grondoorzaken in de landen aanpakken, met ontwikkelings- en buitenlands beleid. Meer solidariteit binnen de EU is nodig.

Mariya Gabriel, MEP uit Bulgarije, lid van de LIBE commissie en vice-voorzitter van de EVP, onderstreept dat we vluchtelingen en economische migranten moeten onderscheiden met beide verschillende uitdagingen. Vrouwen onder de migranten zijn dubbel slachtoffer, erg kwetsbaar voor geweld. Een grote uitdaging is de aanpak van mensenhandel en smokkel, prostitutie en gedwongen arbeid. Het paradigma moet veranderen en migratie moet meer gezien worden als een kans. Vanuit demografisch oogpunt hebben we juist arbeidskrachten nodig. Voor wat betreft de Syrische vluchtelingen, zij zullen niet snel terugkeren. Daarom moeten we investeren in versterking van vrouwen (women empowerment), zij zijn een factor van stabiliteit. Condities in de kampen moet worden verbeterd en vrouwen moeten beter hun rechten kennen. Zo is het illegale kamp Idomeni in Griekenland aan de grens met Macedonië een broedplaats voor smokkelaars. Een gender gevoelige antwoord is nodig en er moet oog zijn voor kwetsbare groepen. Roberta Metsola, MEP uit Malta stelt in een videoboodschap dat we ons denken moeten veranderen en meer vanuit solidariteit moeten handelen met een lange termijn visie. EU van gedeelde waarden moet een EU worden van gedeelde verantwoordelijkheden. We moeten de grondoorzaken aanpakken en investeringen in ontwikkelingslanden aanmoedigen. Linda Hagen, manager at Hero Kompetanse Norway licht haar project toe. Hero, een private organisatie runt 40% van de Noorse asielzoekers centra, geeft cursussen aan de vluchtelingen om hen voor te bereiden op de Noorse cultuur. De cursussen werden geïntroduceerd na een golf van verkrachtingen in Noorwegen tussen 2009 en 2011, waar voornamelijk migranten bij waren betrokken. De cursus geeft concrete handvaten hoe om te gaan met de lokale normen en waarden en culturele codes, met als doel seksueel geweld te voorkomen. De cursussen hebben tot veel internationale media aandacht geleid.

Ghada Sukkar, Irak directeur Dorcas, Nederland vertelt over de noodhulp die haar organisatie verstrekt in Noord-Irak. In 2015 zijn 70.000 mensen bereikt met voedsel, onderdak en medische zorg. Veel vrouwen zijn alleen achter gebleven en ISIS heeft meisjes meegenomen. Er is een langzame verandering gaande waarbij vrouwen in toenemende mate worden onderdrukt evenals niet-moslim minderheden. Er is sprake van segregatie in de samenleving en een transitie van een seculiere overheid naar religieuze met vrouwonvriendelijke wet en regelgeving. Momenteel draagt ongeveer 95% van de vrouwen in Irak een hoofddoek en zitten de vrouwen thuis zonder baan. Dit was vroeger niet het geval. De samenleving wordt nu gedomineerd door het geloof. Volgens Sukkar moet de samenleving weer seculier worden. Vrouwen moeten aangemoedigd worden terug te keren in het publieke leven en economisch onafhankelijk te zijn. Op de tweede dag worden er ervaringen per land uitgewisseld. Mariya uit Bulgarije onderstreept de noodzaak om migratie en integratieaspecten aan te pakken op de verschillende niveaus, van lokaal, nationaal tot Europees niveau. Vrouwenrechten zijn mensenrechten.

Jolena uit Zweden licht toe dat in haar land vrouwelijke vluchtelingen zich verstoppen in hun appartementen. Het is belangrijk om op verschillende niveaus hieraan te werken. Maud uit België verwijst naar de witte lintjes campagne die ze hebben gevoerd voor meer aandacht voor geweld tegen vrouwen. Zij merkt op dat vrouwen dikwijls geen onafhankelijk, eigen asielverhaal hebben, maar die van hun man. Paula uit Slowakije merkt op dat zij in haar land vrijwel niet te maken hebben met asielzoekers en zo heeft Slovenië volgens Jolena slechts 100 aanvragen voor asiel ontvangen. Malthe uit Noorwegen refereert naar de eermoorden in haar land. Ze benadrukt het belang dat de stem van vrouwen worden gehoord, onder andere door artikelen in de krant.

Ria uit Nederland merkt op dat er een grote toename is van migranten naar Nederland en dat er een reactie is om ons terug te trekken achter nationale grenzen. Rada uit Nederland benadrukt het belang van lange termijn aanpak. Doris uit Duitsland vindt dat we in deze globaliserende wereld de deuren niet kunnen sluiten en we elkaar moeten respecteren. Zelf, Femmy uit Nederland, heb ik opgemerkt dat de EU moet inzetten op een lange termijn aanpak en de grondoorzaken van migratie moet aanpakken en moet investeren in toekomstperspectief in de landen zelf. Francisca uit Spanje licht toe dat Spanje een belangrijk immigratieland is met veel migranten uit Latijns Amerika, waaronder veel vrouwelijke migranten die in huishoudens werken. De zorg bestaat wel dat er een tweederangs burgerij ontstaat.

Lidia uit Polen legt uit dat er vele Oekraïners naar Polen komen. Opname gaat vrij goed en vinden Oekraïners werk. Teona uit Georgië merkt op dat haar land te maken heeft met een half miljoen intern ontheemden. Er is veel seksueel geweld. Veel vrouwen ervaren het als een privé kwestie. Er zijn dertig mensen vermoord door huiselijk geweld. Ze pleit voor rolmodellen die opkomen voor vrouwen en vrouwen stimuleren voor zich zelf op te komen en politiek actief te worden.

De zomeracademie wordt afgesloten door Doris Pack, voorzitter van de EVP Vrouwen. Doris: “We moeten deze problematiek gezamenlijk aanpakken. We zagen de toestroom van vluchtelingen niet aankomen, hebben te laat gereageerd. Dit is nog maar het begin. We hebben het maatschappelijk middenveld nodig.” Ze roept op om zoveel mogelijk contact te leggen met de vluchtelingen. “Neem ze op in verenigingen, help ze te integreren en de samenleving te leren kennen. De ervaringen van deze dagen moeten we verder verspreiden.”

De EVP Vrouwen zal in de komende maanden twee resoluties opstellen: een aan de Europese Commissie en een voor onze politieke partijen.

Een pdf-bestand van verslag is hieronder te downloaden: