03 februari 2022

Meisjesbesnijdenis

Aanstaande zondag 6 februari is het Zero Tolerance Day, de internationale dag tegen meisjesbesnijdenis. Deze datum werd in 2012 door de VN uitgeroepen tot internationale dag om bewustwording te creëren en maatschappelijke actoren aan te zetten tot actie. Tien jaar later is dat nog steeds hard nodig: wereldwijd zijn meer dan 200 miljoen vrouwen besneden en jaarlijks lopen 4 miljoen meisjes risico op genitale verminking. Ook in Nederland zijn zo’n 41.000 vrouwen besneden. De praktijk heeft niet alleen ingrijpende lichamelijke en psychologische gevolgen voor de besneden meisjes en vrouwen, maar houdt vaak ook een vicieuze cirkel van uithuwelijking, tienerzwangerschap en armoede in stand.

Amref Flying Doctors is een gezondheidsorganisatie met hoofdkantoor in Kenia en activiteiten in meer dan 30 Afrikaanse landen. Met steun van de Nederlandse overheid en het Nederlandse publiek voeren wij o.a. in Kenia, Ethiopië en Tanzania programma’s uit om meisjesbesnijdenis te stoppen. We gaan in dialoog met gemeenschapsleiders, ondersteunen lokale activisten en ontwikkelen rituelen als alternatief voor de besnijdenis.

In Nederland dragen we bij aan bewustwording over dit thema. Meer dan 28.000 Nederlanders ondertekenden ons manifest om meisjesbesnijdenis een halt toe te roepen. Wij vragen nu aan een brede waaier van beleidsmakers en maatschappelijke actoren om zich op 6 februari ook uit te spreken. Zo creëren we samen meer bewustwording en zetten we onze schouders onder een van de doelstellingen van de Verenigde Naties: de uitbanning van meisjesbesnijdenis tegen 2030.

CDA Vrouwen doet mee aan deze sociale media actie. Aanstaande zondag delen wij een foto op sociale media waarin wij een rode kaart trekken tegen meisjesbesnijdenis met #NEEtegenbesnijdenis.