11 december 2023

Minister Van Gennip op congres Europese vrouwen in Haarlem

Op 10 november werd in Haarlem het internationale congres van EPP Women gehouden, mede mogelijk gemaakt door CDA Vrouwen dat deel uitmaakt van EPP Women. Op het congres stonden thema’s centraal die ook in de verkiezingscampagne voor Europa op de agenda staan, met als overkoepelend motto ‘Leaving No One Behind’. Hiermee roepen de EPPW en CDAV de Europese politiek op zich in te zetten voor een inclusieve samenleving met eerlijke inkomens en arbeidsomstandigheden en sociale zekerheid voor alle generaties en ongeacht gender. Sprekers waren de Europees Commissaris voor Democratie en Demografie Dubravka Suica, CDA-Europarlementariër Esther de Lange en demissionair CDA-Minister Karien van Gennip.

‘Salarisniveau moet worden verhoogd en geen nul-urencontract meer’

Een van de spreeksters was Minister Karien van Gennip. Zij pleitte voor beëindiging van nul-urencontracten en verhoging van het salarisniveau in een sociale markteconomie waarin de mens centraal staat. Aan het congres werd deelgenomen door ruim zestig politiek leidinggevende vrouwen van de EPP-lidpartijen vanuit heel Europa en vanuit het CDA.

Willemien Koning, voorzitter van CDAV Internationaal en Statenlid voor het CDA in Noord-Holland opende het congres als gastvrouw, samen met Rozália Biró, voorzitter van EPP Women.

Versterking Europese sociale pijler

Eurocommissaris Dubravka Suica voerde een pleidooi om in de verkiezingsprograms van de EPP-lidpartijen voor de Europese verkiezingen niet langer een specifiek beleid gericht op de ‘ouder wordende bevolking’ te propageren, maar beleid te formuleren dat de gehele bevolking omsluit, van jong tot oud. Want iedereen maakt deel uit van het human capital dat we in Europa hard nodig hebben voor het behoud van een robuuste en toekomstbestendige economie. Gender- en generatieverschillen zijn in deze visie bouwstenen voor een inclusieve samenleving en onderlinge betrokkenheid op elkaar. Een brede Europese care strategy zou onderdeel moeten uitmaken van dit nieuwe beleid aldus Suica.

CDA Europarlementariër Esther de Lange riep op om in de verkiezingsprogramma’s niet uit te gaan van een ongebreidelde economie, maar van een sociale markteconomie, waarin de mens centraal staat en niet winst van de aandeelhouder of de werkgever. Zij bepleitte een versterking van de Europese sociale pijler, waarin de EU een basis ligt voor de sociale rechten van alle burgers in de EU.

Minister Karien van Gennip vertaalde de sociale agenda van Suica en De Lange naar de Nederlandse context. Werkgevers moeten verplicht worden tot een veilige en gezonde werkomgeving en tot een goed salarisniveau. Aan ‘nul-uren-contracten’ moet een einde komen.

Het belang van Europa voor vrouwenrechten

Zowel Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, als Manfred Weber, EPP fractievoorzitter, spraken de deelnemers van het congres toe via een videobericht. Daarin zette Von der Leyen uiteen wat Europa afgelopen jaren bereikt heeft op het gebied van gendergelijkheid. In het bijzonder noemde zij de richtlijn over een verplicht vrouwenquotum in de besturen van beursgenoteerde bedrijven en de ondertekening en ratificatie van de Conventie van Istanboel door de EU ter bestrijding van geweld tegen vrouwen. Ook benadrukte zij het belang van de EU op dit terrein óók voor de komende jaren.