11 oktober 2010

Terugblik EPPW-congres 'Women in conflict zones' 8 oktober 2010

Terugblik Europees Vrouwencongres ‘Women in conflict zones’ 8 oktober 2010 te Scheveningen

13 oktober 2010

Het CDAV kijkt terug op een zeer geslaagd congres van de Europese Vrouwen, EVP-V dat op 8 oktober jl. plaatsvond in Scheveningen. Jaarlijks komen de leden van de vrouwenorganisaties van het EVP bijeen in een van de lidstaten en ditmaal was het CDAV gastvrouw. Zo’n 150 vrouwen afkomstig uit Scandinavië tot Spanje, van Bulgarije tot Griekenland waren afgereisd naar Scheveningen. Ook waren er vrouwen uit de Balkan waaronder leden uit Kosovo en Albanië.

Na een warm welkom met het Shanty Koor uit Maasluis opende demissionair minister van Buitenlandse Zaken, Maxime Verhagen, het congres met het Nederlandse beleid over het thema van het congres “Vrouwen in conflictzones”. Centraal stond de resolutie 1325 over de rol van vrouwen in vredesprocessen en het tegengaan van verkrachtingen in oorlogssituaties die de Veiligheidsraad in 2000 heeft aangenomen. Deze resolutie bestaat deze maand tien jaar en een terugblik op hetgeen de afgelopen jaren is gedaan was dan ook op zijn plaats. Minister Verhagen wees erop dat Nederland een nationaal actieplan heeft opgesteld om concrete invulling te geven aan de uitvoering van de resolutie 1325 over vrouwen, vrede en veiligheid. Ook haalde hij aan dat wereldwijd 21 landen een dergelijk actieplan hebben opgesteld, waarvan slechts negen EU-lidstaten. Dit is volgens Verhagen een teleurstellend aantal en hij riep andere landen op om alsnog hieraan gevolg te geven.

May da Silva uit Belfast, directeur van Women into politics, gaf inzicht in haar werk met vrouwenorganisaties in Noord-Ierland inzake vrede en verzoening. Het belang van nationale actieplannen en het gebrek aan uitvoering ervan werd onderstreept door Sanne Tielemans van het Brusselse EPLO. Mensenrechtenverdedigster Sonja Biserko uit Serbia vroeg om meer vrouwelijke militairen in missies. De Nederlandse Gender adviseur, Ella van den Heuvel vertelde over haar werk in Afghanistan en het belang om dagelijks met militairen te spreken over het vrouwenaspect.

Eerder die dag nam EVPV een resolutie aan die de Europese Commissie oproept de positie van vrouwen een integraal onderdeel te maken van het beleid inzake (post) conflict situaties. Ook roept de resolutie de Europese Commissie op om de samenwerking met de VN op dit gebied te versterken en alle lidstaten er toe aan te zetten een nationaal actieplan aangaande resolutie 1325 te ontwikkelen. De Europese vrouwen vragen alle betrokkenen om de aandachtspunten uit de aangenomen resolutie mee te nemen bij de 10e verjaardag op 31 oktober aanstaande in New York. Opdat de positie van vrouwen wereldwijd wordt versterkt.

Final resolution IVth EWA-congress ‘Women in conflict Zones’ (klik hier om de resolutie te downloaden)

Opening adress Maxime Verhagen, Minister of Foreign Affairs ofn the Netherlands (klik hier om de openingsspeech te downloaden)

Tijdens het congres was een reader beschikbaar met achtergrondinformatie, wilt u hier ook een exemplaar van ontvangen? Stuur dan een email naar Liesbeth van Heest, [email protected]