07 november 2022

Inbreng n.a.v. Begroting 2023-2026

Inbreng Raadsvergadering 7 november 2022 | begroting & collegeprogramma

Namens CDA Weststellingwerf ga ik in op onze aandachtspunten en onderwerpen waarop wij veel inzet verwachten vanuit het college. Daarnaast wordt ingegaan op het amendement Noodfonds Energie. Tenslotte volgt een algemene verhelderende vraag namens de werkgroep bestuurlijke vernieuwing.

Programmabegroting en het collegeprogramma

Allereerst dank aan iedereen die heeft bijgedragen aan het opstellen van beide documenten en dank aan de beantwoording van de technische vragen. Wel ontvangen wij deze beantwoording graag eerder dan nu is gebeurd. Daarnaast zien wij veel elementen vanuit het coalitieakkoord terug in het collegeprogramma en daarover zijn wij zeer content. Wij kunnen ingaan op heel veel onderwerpen, maar beperken ons op een drietal onderwerpen; “De norm verbreden van wat normaal is”, “ICT en de OWO samenwerking” en de “Leefbaarheid in onze gemeente”.

De norm verbreden van wat normaal is

Tijdens vergaderingen van het Sociaal Domein Fryslân (SDF) hoorden wij dat in de jeugdzorg nog geen tien procent van de interventies bewezen effectief is. Dat betekent dus dat bij 90% van de interventies getwijfeld kan worden aan de effectiviteit. Dit rechtvaardigt voor ons de vraag, hoe zorgen we voor een verhoging van de effectiviteit van de interventies in de jeugdhulpverlening? Een jongere heeft ten slotte niets aan een interventie die niet werkt! En het kost ook nog eens veel geld. Wij zien graag een beweging op gang komen waarbij we niet meteen labels op kinderen gaan plakken en interventies gaan bedenken, maar een bredere range normaal gaan vinden. We hoeven niet allemaal in dezelfde mal te passen! Daarnaast hebben wij een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Een kind dat het moeilijk vindt om contact te leggen met andere kinderen, kan baat hebben bij een leuke teamsport. En voor een kind van wie de ouders in scheiding liggen, kan het fijn zijn om op school of bij opa en oma het huiswerk te maken. Samen kunnen we het verschil maken. Wij zijn benieuwd hoe de portefeuillehouder en de andere politieke partijen hier tegenaan kijken.

ICT en de OWO samenwerking

De ICT – uitdagingen van de gemeente zijn niet nieuw. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota hebben wij al ingebracht dat naar onze opvatting veel meer een samenhangende visie rond de ICT moet komen, niet alleen in OWO, maar op provinciaal en landelijk niveau zodat de krachten worden gebundeld naar hard- en softwareleveranciers en providers. Destijds hebben wij gepleit om dat bij de VNG aan de orde te stellen om in plaats van 345 contracten (=aantal gemeenten) bijvoorbeeld één contract met een grote software aanbieder te hebben. Onze eerste vraag aan de portefeuillehouder is dan ook, wat is hiermee gedaan? En voorzitter, dat een openbare vergadering niet live kan worden uitgezonden, zoals in september gebeurde, mag in deze tijd eigenlijk niet meer plaatsvinden. De beantwoording op onze artikel 31 vragen daaromtrent viel ons tegen. Wij zijn geen partij van te pas en te onpas moties en amendementen, maar wensen op dit gebied wel veel inzet vanuit het college om ervoor te zorgen dat de ICT faciliteiten op orde zijn, de uiteindelijke ICT kosten beheersbaar zijn en dat het uiteindelijk niet ten koste gaat van onze dienstverlening.

Dan de OWO – samenwerking. Als fractie viel het ons op dat in de begroting in één oogopslag de post bestuur en organisatie van ruim 21 miljoen (€ 21.748.000) steeds dichter bij de post van het sociaal domein lijkt te komen, hetgeen al jaren de grootste uitgavenpost is en nu 34 miljoen bedraagt (€34.033.000). Ten aanzien van de OWO samenwerking wil het college meer bereiken op beleidsonderwerpen, personeelsbeleid en financiën. Als CDA onderschrijven wij dit en verwachten dan ook op deze terreinen en onze eigen organisatieontwikkeling veel inzet vanuit het college.

Leefbaarheid in onze gemeente

Wij verwachten veel inzet vanuit het college op de volgende onderwerpen ten gunste van de leefbaarheid in onze gemeente.

Belangrijk voor een leefbaar Weststellingwerf is de bouw van woningen. De komende periode wil ook het college 400 nieuwe woningen realiseren. Onze tweede vraag aan de portefeuillehouder is dan ook wat de recente uitspraak van de Raad van State vorige week betekent voor de woningbouw in onze gemeente?

Daarnaast staat de agrarische sector voor grote uitdagingen. Wat ons betreft kan de taskforce landbouw er dan ook niet snel genoeg komen. Onze derde vraag is dan ook, wat is de stand van zaken hieromtrent en wanneer kunnen wij hierover meer informatie verwachten?

Ook de verdubbeling van het dorpenfonds is belangrijk voor het CDA Weststellingwerf omdat het uitgaat van initiatieven vanuit de samenleving. Kortom, wij kijken uit naar de notitie daaromtrent.

Tenslotte voorzitter is het van cruciaal belang om de werkgelegenheid  en de basisinfrastructuur voor onze maatschappelijke organisaties in stand te houden. Vanuit die gedachte hebben wij een amendement opgesteld onder de naam “noodfonds energie” die mede namens alle andere partijen in deze raad wordt ingediend en waarvan het besluit luidt;

Besluit tot de volgende amendering van het voorliggende besluit:

a. de najaarsnota 2022 met daarin de stand van het lopende begrotingsjaar inclusief de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen;

b. de programmabegroting 2023 vast te stellen en kennis te nemen van de meerjarenraming 2024 – 2026;

c. de subsidieplafonds voor het jaar 2023 vast te stellen zoals opgenomen in de bijlage bij de begroting;

d. de wijziging van de begroting ten aanzien van het noodfonds energie vast te stellen rekening houdende met onderstaande criteria;

1. te komen tot een noodfonds energie waarop maatschappelijke organisaties, culturele verenigingen  en sportverenigingen een beroep kunnen doen en daarbij rekening te houden met bestaande regelingen;
  2. in afwachting van landelijke aanvullende maatregelen aan het College de ruimte te geven om ook met voorstellen te komen voor andere dan de onder één beschreven doelgroepen;
  3. voor het noodfonds een bedrag van € 1.000.000 te reserveren, dat bedrag uit de algemene reserve te halen en aan een aparte bestemmingsreserve ‘noodfonds energie’ toe te voegen;
  4. de Raad te informeren over de uiteindelijk benodigde financiële middelen vanuit deze bestemmingsreserve en de opzet van het voorgestelde noodfonds inclusief de daarbij geldende criteria;
  5. een jaar na invoering van het noodfonds te evalueren of het noodfonds voldoet aan de gestelde verwachtingen.

Volgens ons is het besluit vrij helder en op dit moment hard nodig. Wel willen wij de portefeuillehouder meegeven dat deze reserve niet op hoeft om het “op te moeten maken”. Het is een noodfonds die ruim is ingestoken om de basisinfrastructuur voor onze leefbaarheid en welzijn in stand te houden.

Tot zover onze eerste termijn.