01 februari 2022

Pleidooi protocol voor progressieve ziektes

Voor de fractie van het CDA is het vaststellen van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning een goed moment om de Verordening tegen het licht te houden. Gaan we de juiste koers? Zijn we de juiste dingen aan het doen? En komt datgene wat we op papier hebben gezet, overeen met de ervaringen van onze inwoners?
Als wij de Verordening lezen, dan zien we dat het belang van de cliënt het uitgangspunt is (artikel 3), dat de cliënt op eenvoudige wijze kan aangeven dat hij in aanmerking wenst te komen voor een maatwerkvoorziening (artikel 7), het college een daartoe aangewezen adviesinstantie om advies kan vragen om te komen tot een zorgvuldige afweging over passende hulp (artikel 9) en dat in de beschikking moet worden vastgelegd op welke datum de voorziening ingaat.

Volgens ons biedt de Verordening op deze punten de nodige ruimte om het belang van de cliënt als uitgangspunt te nemen. Maar zijn de medewerkers van onze gebiedsteams er van op de hoogte dat deze ruimte er is?
Wij horen dat er, bijvoorbeeld als het gaat om het geven van advies, meerdere adviseurs worden betrokken bij een cliënt, waardoor de behandeltijd van een aanvraag oploopt. Daarnaast blijkt het in de praktijk lastig om op voorhand al een aanvraag te doen. Nu lijkt dat misschien logisch, je vraagt tenslotte pas een traplift voor een oudere inwoner aan op het moment dat hij of zij deze traplift ook daadwerkelijk nodig heeft. Toch willen we hier wijzen op een groep inwoners voor wie dat niet zo logisch is, namelijk de mensen die te maken hebben met een progressieve ziekte.

Al in 2016 concludeerde 1Vandaag het volgende: “Rolstoelen, speciale wc’s en trapliften arriveren regelmatig te laat bij patiënten met een zeer progressieve ziekte. Hun conditie holt zo snel achteruit, dat wanneer het medische hulpmiddel wordt geleverd, ze er niets meer aan hebben.” Nu zult u denken, dit artikel en de bijbehorende documentaire komen uit 2016, maar helaas horen wij dat inwoners hier ook nu tegenaan lopen. De vraag is dan ook concreet: is het voor inwoners met een progressieve ziekte mogelijk om voorzieningen al in een eerder stadium aan te vragen, zodat zij deze wel op tijd geleverd krijgen? Ten slotte hebben wij vernomen dat Ooststellingwerf een speciaal protocol heeft voor progressieve ziektes. Zou dit protocol ook toegepast kunnen worden binnen de regels van onze Verordening?