02 januari 2024

Wat hebben we in 2023 gedaan

Bij iedere vergadering hebben we wel iets bereikt, waarmee we toewerken naar een mooiere en veiligere gemeente voor een ieder die hier woont of werkt. Maar niet alles is kort samen te vatten in een sociale media post.

Het CDA verbetert onze gemeente door in te stemmen met collegevoorstellen en door in te stemmen met moties van andere fracties. Een toezegging van een wethouder zorgt ervoor dat een heel proces wordt gestart dat uiteindelijk leidt tot een noodzakelijke verandering. De fractie van het CDA slaat bruggen tussen de gemeente en onze inwoners.

Winter: In de winter van 2023 hebben we een motie ingediend om ook godsdienstige en levensbeschouwelijke organisaties te ondersteunen met een lokaal steunpakket.  Dit steunpakket was bedoeld om verenigingen te helpen met de hoge energiekosten. Dit komt natuurlijk ook voor onder lokale levensbeschouwelijke organisaties, met name in slecht geïsoleerde gebouwen zoals kerken. De wethouder heeft naar aanleiding van de motie toegezegd om ook deze organisaties mee te nemen in het pakket.

Lente: Eind maart hebben we een escaperoom voltooid met de fractie. Naast nuttige en praktische bijeenkomsten is teambuilding natuurlijk ook erg belangrijk! We hebben dit in minder dan 40 minuten gedaan en hebben elkaar nog beter leren kennen.

Zomer: In de zomer hebben we een initiatiefvoorstel mee ingediend, waarmee we aandacht vragen voor de LHBTI-gemeenschap in ons beleid. We willen ons inzetten voor álle inwoners van Midden-Groningen, en hier ook echt vooruitgang in boeken. Het initiatiefvoorstel spreekt zich onder meer uit over het tegen gaan van discriminatie tegen de gemeenschap en zorgt er ook voor dat er meer geld naar het discriminatie meldpunt Groningen gaat, waardoor de gemeente meer mogelijkheden heeft om te werken aan inclusie.

Herfst: In november, bij de begrotingsraadsvergadering, stelde het college voor om de OZB te verhogen met 10%. Dit vonden wij te hoog, omdat alles duurder wordt voor iedereen, en we niet willen dat de verhoging van de OZB een te groot effect heeft op de huiseigenaren. Inwoners met een koopwoning kunnen uiteraard ook geldproblemen ervaren, en het is nooit de bedoeling om deze problemen te verergeren. Uiteindelijk zijn wij, samen met andere fracties, akkoord gegaan met een lager percentage.

2024: In het nieuwe jaar blijven wij ons inzetten voor onze inwoners, vanuit de fractie en vanuit het bestuur.  Volg ons op de socials!