Wij willen meer kansen voor jongeren. Door gelijke kansen voor arm en rijk in het onderwijs, een eerlijke kans op een goede baan en meer aanbod voor starters op de woningmarkt.

• Een goede opleiding is de beste basis voor een goede baan. Dan is het verkeerd dat je na je studie met een schuld zit, die kan oplopen tot tienduizenden euro’s. Wij schaffen het leenstelsel af en brengen de basisbeurs terug, zodat alle jongeren weer kunnen studeren.
  • Als je een eigen huis wilt kopen, vraagt de bank steeds vaker om een vast arbeidscontract, terwijl veel jongeren alleen een flexbaan krijgen. Daarom willen wij meer zekerheid op de arbeidsmarkt door meer vaste of ten minste langjarige contracten.
  • Om een koophuis voor starters mogelijk te maken, komen wij met een startersfonds. Het idee achter dit fonds is dat starters boven op de maximale lening van de bank bij hun gemeente extra geld kunnen lenen om een huis te kopen. Dit kan net het zetje zijn wat je nodig hebt om je eerste droomhuis te kunnen kopen. Ook introduceren wij het bouwsparen, een regeling waarmee vooral starters de mogelijkheid krijgen om meer te sparen voor de financiering van hun eerste huis.
  • Wil je weten wat wij nog meer doen voor jongeren en starters? Kijk dan op deze pagina.

Iedereen

• Wij willen het eigen risico verlagen met € 105,- per persoon.
  • Wij willen de inkomstenbelasting verlagen.
  • Wij brengen de waarden en normen terug.

Wat doet het CDA voor:

• Agrariërs