08 maart 2017

Brabantse Vrouwen in de politiek

' Brabantse Vrouwen in de politiek' op 6 maart in het Provinciehuis.

Anneke Sprong heeft namens het CDAV samen met andere bestuursleden van de Provinciale Vrouwenraad Noord-Brabant een conferentie in het Provinciehuis in Den Bosch georganiseerd.

In het kader van de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 15 maart 2017 heeft de Provinciale Vrouwenraad van Noord-Brabant, met medewerking van het CDA, acht Brabantse vrouwen van verschillende politieke partijen van zowel lokaal als landelijk uitgenodigd. Zij werden door middel van een interview bevraagd over hun carrière en activiteiten in de politiek. Enkele gestelde vragen waren: Hoe kom je als vrouw in de politiek? Wat is je eigen verhaal? Welke ideeën zijn er om nog meer vrouwen voor de politiek te interesseren? Welke functies willen vrouwen en welke ambities hebben vrouwen?

Toch was er geen één politieke vrouw die de ambitie had om de eerste politieke vrouwelijke premier van Nederland te willen worden!

Hoe komt dat?

Volgens de dagvoorzitter, zij is aan het promoveren op het onderwerp 'netwerken', is er al bij kleine kinderen een verschil te merken in hun gedrag op het gebied van netwerken. Waarbij jonge meisjes zich in het gedrag naar elkaar toedraaien en gaan praten met elkaar en gericht zijn op elkaar. In tegenstelling tot jonge jongens, zij draaien van zich af en kijken naar buiten toe en zijn gericht op de buiten wereld om te zien wat daar gebeurd.

Wat is aangeboren en wat is aangeleerd? Hebben wij het hier weer over de psychologische nature - nurture - debat, over aanleg en opvoeding- debat dat zijn oorsprong kent in een filosofische pedagogische discussie.

Vrouwen zien in de politiek obstakels en denken snel dat zij te weinig kennis hebben van de politiek. Zij stellen geen doel en weten ook dan niet wat zij zouden willen en kunnen bereiken.

De aanwezigen in de zaal begonnen mee te praten met het panel. Daarbij  vonden zij  dat juist in deze tijd jonge vrouwen gestimuleerd moeten worden maar daarnaast enthousiast gemaakt moeten worden om deel te gaan nemen aan de politiek. De politieke dames reageerden dat binnen de politieke partijen cursussen zijn te volgen. Laat je coachen was een advies en vergeet niet om social media te gebruiken in onze digitale wereld. Nodig vrouwen uit voor een gesprek maar heb als vrouw vooral lef en toon dit.

Nadrukkelijk kwam er uit de zaal naar voren dat vrouwen altijd elkaar zouden moeten steunen en elkaar niet moeten afvallen. Dit geeft positieve energie.

Anneke Sprong-Hoekman