21 september 2023

Betere bescherming van cultureel erfgoed

Op verzoek van het CDA Eindhoven laat Eindhoven onderzoeken waardoor verschillende monumentale kunstwerken afgelopen jaren zijn gesneuveld. Ons raadslid en initiatiefnemer Niels Groot hoopt dat zo kan worden voorkomen dat nog meer kunst in de container belandt. Directe aanleiding is het glaskunstwerk van Harry op de Laak in het oude hoofdkantoor van Philips dat tijdens werkzaamheden in een glascontainer werd gedumpt.

Groot somde woensdagavond in de gemeenteraad ook andere recente voorbeelden op. Zo noemde hij het monumentale kunstwerk van Wally Elenbaas aan het voormalige postkantoor dat verkeerd lag opgeslagen en vernietigd werd. En vorig jaar gingen bij de sloop van het oude gebouw van basisschool De Troubadour aan de Maria van Borgondiërlaan drie waardevolle kunstwerken verloren. In dezelfde periode ging het ook mis bij de renovatie van het stadhuis. Kunst was rücksichtslos verwijderd. Daarbij hoorden bijvoorbeeld ook de schermen en lichtschalen die in de raadszaal aan het plafond hingen. Meest recent kon aan het rijtje de bekende klok van ontwerper Maarten Baas uit de wachtruimte van het oude Stadskantoor worden toegevoegd. Na verhuizing van het Inwonersplein was de klok verdwenen.

,,Het koesteren van het verleden is belangrijk”, motiveerde Niels Groot zijn plan. ,,De herinneringen aan het verleden zijn kwetsbaar. We hebben maar al te vaak meegemaakt dat dierbare gebouwen en kunstwerken aan de slopershamer ten prooi zijn gevallen. Ze waren verouderd, lelijk of stonden letterlijk in de weg. Je zou denken dat we daarvan hebben geleerd, maar helaas is dat niet het geval. Ondanks waarschuwingen en goede bedoelingen gaat het elke keer mis. Waar gaat het fout?”, vroeg hij zich af.

Ook wil het raadslid weten wie juridisch en moreel verantwoordelijk is. Groot gelooft dat de meeste aannemers te goeder trouw zijn, maar hij meent dat er ook nog een rol voor de gemeente is. ,,We moeten dat beter controleren.” Hij wil haast maken met het onderzoek omdat veel kunst ligt opgeslagen en verschillende oude gebouwen in de stad herontwikkeld gaan worden.

,,We moeten zuinig zijn op ons erfgoed”, erkende onze wethouder Maes van Lanschot. ,,Een onderzoek naar waar het verkeerd is gegaan, is verstandig”, reageerde hij. Om hoge kosten te voorkomen kiest de wethouder voor een beperkt, intern onderzoek. ,,Het hoeft geen encyclopedie te worden.”