28 augustus 2023

Bouw in de stad óók voor zittende bewoners, niet alleen voor expats

Bouwprojecten in Eindhoven moeten beter afgestemd worden op de behoefte aan woningen die in een buurt leeft. Ook zouden buurtbewoners vaker voorrang moeten krijgen bij toewijzing. Zo kan de doorstroming van bijvoorbeeld ouderen bevorderd worden.

,,Nu zien we dat expats vaak vooraan staan om nieuwe woningen te betrekken. Die hebben we natuurlijk ook hard nodig, voor de economie", zegt onze raadslid Remco van Dooren. ,,Maar wij willen dat ook zittende bewoners, senioren, jongeren die nog thuis wonen, of gezinnen, meer kans krijgen op een woning. En dat kan door sommige projecten net iets aan te passen.”

Voorbeelden zijn er volgens hem in overvloed, maar directe aanleiding is de bouw van achttien sociale huurwoningen voor starters, stellen en ‘vitale senioren’ door corporatie Trudo aan de Mainelaan in Achtse Barrier. Omwonenden hebben daartegen geprotesteerd; zij willen dat er woningen gebouwd worden voor senioren uit de buurt. Maar voor sociale huurwoningen komen die niet in aanmerking; dan zouden er dus middeldure huur of -koophuizen moeten komen, stelt Van Dooren.

Een wijk verderop, in Jagershoef speelt het tegenovergestelde. Daar wil een ontwikkelaar op de plaats van de voormalige Sint-Jan Evangelist-kerk duurdere huizen bouwen. De gemeente vindt dat prima voor de samenstelling van de wijk. ,,Terwijl hier veel mensen uit een sociale huurwoning naar een kleinere seniorenwoningen willen, maar dat moet dan wel betaalbaar zijn. Die wens van de buurt wordt niet gehonoreerd, terwijl ik denk dat er wel mogelijkheden zijn om sociale huurwoningen toe te voegen aan de plannen", aldus Van Dooren.

Het CDA heeft bij veel plannen de afgelopen maanden de wensen van de buurt ingebracht, zoals voor het Kastelenplein. Zijn de wensen van de omwonenden dan van doorslaggevend belang voor de christendemocraten? Er is toch ook nog zoiets als een woningbehoefte in de hele stad? ,,Voor ons is het én én. Het is broodnodig dat er heel veel gebouwd moet worden. Dat wordt ook erkend door de mensen in de buurten. Maar de vraag is wát je dan moet bouwen. Want er moet voor heel veel doelgroepen gebouwd worden, dat kan uiteraard niet altijd zijn wat de buurt wil.”

,,Maar je kunt wel rekening houden met de wensen waar dat kan. Door bijvoorbeeld niet alléén sociale huurwoningen of dure koopwoningen te bouwen, om de balans te herstellen en om de doorstroming te bevorderen.”

Daarbij hoort volgens de CDA’er uit kerkdorp Acht ook dat buurtbewoners voorrang krijgen bij de toewijzing door corporaties, of dat ze het recht op eerste inschrijving krijgen bij commerciële projecten, bijvoorbeeld rond het Kastelenplein en Winkelcentrum Woensel. ,,Zodat mensen dichtbij een andere woning kunnen vinden, in hun eigen buurt.”

Van Dooren heeft vragen gesteld aan het college van B en W over de gang van zaken bij het project in de Mainelaan, ook over het aantal parkeerplaatsen. Die gebaseerd zijn op de door de gemeenteraad vastgestelde parkeernormen. ,,Dat is op papier allemaal in orde. Wij willen dat er ook naar de praktijk gekeken wordt. Veel mensen vinden de parkeernormen een poging ons uit de auto te jagen. Al begrijp ik ook dat de gemeente probeert het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen. Die discussie is verdomde lastig.”