19 maart 2023

CDA Eindhoven blij met nieuwe veiligheidsaanpak

Een veilige stad is de basis om fijn te kunnen wonen, werken en leven. Een stad moet niet alleen veilig zijn, maar onze inwoners moeten zich ook veilig voelen. Het CDA Eindhoven vindt het belangrijk dat we zichtbaar zijn in de wijk, met voldoende wijk-GGD’ers, jongerenwerkers, handhavers en wijkagenten. Dat kan beter. Daarom is het goed dat er 10 handhavers (BOA’s) bijkomen, het aantal wijk-GGD’ers verdubbeld wordt en het BITE-team (bestuurlijk interventieteam) veel vaker wordt ingezet om ondermijningszaken, criminaliteit en woonoverlast aan te pakken. Dit staat in het nieuwe beleidsplan veiligheid.

Vorig jaar deed het CDA de oproep om de politie zoveel als mogelijk te ontlasten bij voetbalwedstrijden en de horeca, zodat de politie meer in de wijk aanwezig is en zich richt op het bestrijden van criminaliteit. Die oproep is daadkrachtig door de burgemeester opgepakt. Mooi dat we de inzet van horecastewards in het weekend uitbreiden, maar ook de samenwerking tussen horeca, politie en gemeente moet beter. We zijn blij dat handhavers ook na 23:00 uur worden ingezet, wat nu nog niet het geval is. Want ook na die tijd horen buurten leefbaar en veilig te zijn. Handhavers horen dan wel goed uitgerust te zijn met een bodycam en handboeien. Daar komt binnenkort een voorstel voor naar de gemeenteraad.

Het CDA vindt het belangrijk dat inwoners op een laagdrempelige manier een niet-pluis gevoel makkelijk kunnen melden. En dat vervolgens iets met die melding wordt gedaan. Wijkagenten en wijkboa’s moeten zichtbaarder zijn en het moet voor inwoners ook na 17:00 uur mogelijk zijn om handhaving te bellen. De burgemeester gaat hiermee aan de slag.

Tot slot vinden wij dat we ons niet te makkelijk achter privacywetgeving moeten verschuilen als we leefbaarheids- en veiligheidsvraagstukken willen oplossen. Wij horen nog te vaak dat het onderling delen van informatie tussen politie, gemeente, WIJeindhoven en woningcorporaties vaak stroef verloopt.

- Remco van Dooren, raadslid