08 juni 2023

Een plein is een plein en geen park

De afgelopen weken kwam het Groenplan Centrum in de Raad voorbij. Onderdeel van het Groenplan was ook het Wilhelminaplein. Het CDA heeft zich, samen met PvdA, hardgemaakt voor de functie van het Wilhelminaplein en het behoud daarvan. Het CDA vindt vergroening belangrijk, maar dan wel met Gezond Groen Verstand, waarin alle factoren van een plek meegenomen worden. Dit geldt overigens niet alleen voor het Wilhelminaplein, maar straks ook bijvoorbeeld in de Demer. Iedere plek heeft zijn eigen dimensies en uitdagingen. Deze moeten bij een vergroening wel meegenomen worden.

Naast een wekelijkse markt, is het Wilhelminaplein een plek waar mensen samenkomen, een terrasje pikken. Daarnaast is het een hotspot met allerlei muzikale en culturele activiteiten en natuurlijk niet te vergeten één van de centrale plekken op grote feesten zoals koningsdag, Bevrijdingsdag en carnaval.

De nieuwe plek werd ‘parkplein’ genoemd. De schets zoals die in het plan stond riep veel vragen op. Een snelle blik op de schets gaf de indruk dat podia voor festivals, de carnavalstent enzovoort tot het verleden zouden gaan behoren. Waar een boom staat kan namelijk geen podium staan. Ook Frank Depla en onze eigen Paul Leenders hebben hier een goed geschreven opiniestuk aan gewijd (top gedaan mannen!)

Tijdens de meningsvormende vergadering heeft het CDA gepleit voor het behoud van de functie die het Wilhelminaplein nu vervuld omdat deze voor de stad erg belangrijk is. Of we het nou leuk vinden of niet, daar zijn gewoon vierkante meters verharding voor nodig. Vergroening kan wel degelijk, maar dan daar omheen, in plaats van op de plek waar alles gebeurt.

Het CDA zal het proces rondom het plein op de voet volgen en blijven ons tijdens de ontwerpfase inzetten voor een bruisend plein, met gezond groen verstand.

- Commissielid, Jan Joosten