23 juni 2023

CDA Eindhoven blij met uitbreiding cameratoezicht

In een debat met burgemeester Dijsselbloem heeft het CDA volop steun uitgesproken voor het nieuwe camerabeleid. Daarin staat namelijk dat:

• Er extra camera’s in de binnenstad komen om de huidige blinde vlekken in beeld te brengen maar ook omdat door de vergroening van de binnenstad het zicht van de camera’s deels geblokkeerd wordt.
  • Vaste camera’s op de Woenselse Markt komen te hangen.
  • Ook op de Fellenoord en de Kruisstraat flexibele camera’s komen
  • De verkeerscamera’s op kruispunten en bewakingscamera’s van de gemeente en ProRail bij bepaalde evenementen of incidenten gekoppeld worden met het gemeentelijk cameratoezicht

Het CDA Eindhoven pleit al jaren voor de uitbreiding van het aantal gemeentelijke camera’s in de stad en is daarom tevreden met de voorgestelde aanpak. Volgens ons draagt cameratoezicht namelijk bij aan de veiligheid op straat van inwoners en bezoekers van de stad. Het helpt om incidenten te voorkomen, om incidenten te de-escaleren en om strafbare feiten op te sporen.  In het debat met de burgemeester deden we ook nog een suggestie. Veel inwoners klagen steen en been over het illegaal dumpen van afval nabij de afvalcontainers.

Er zijn al verschillende experimenten geweest om het gedrag te veranderen, maar tot op heden zonder resultaat. Het laatste middel – camera’s plaatsen – om zo overtreders in beeld te krijgen, lijkt op sommige plekken zeker gerechtvaardigd. Daarom hebben we de burgemeester gevraagd of hij dit ook als mogelijkheid ziet en of hij bereid is om hier spelregels voor op te stellen. Hoewel de burgemeester de overlast erkende, ging hij niet mee in het idee om bij grote overlastplekken camera’s neer te hangen. Wel komt hij binnenkort met een reactie hoe de overlast meer teruggedrongen kan worden.

- Remco van Dooren, raadslid