20 juni 2020

Geslaagde meeting Eindhovense ondernemers met staatssecretaris Mona Keijzer

Afgelopen donderdag 18 juni gingen Eindhovense ondernemers, van horecaondernemers tot marktkooplui, kermisexploitant tot eigenaar van een schoenenzaak, digitaal in gesprek met CDA staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer. Centraal stond de coronacrisis: hoe nu verder? Ook CDA Kamerleden Hilde Palland (familiebedrijven) en Mustafa Amhaouch (MKB) ‘schoven’ aan om de vele vragen te beantwoorden.

Op initiatief van raadslid Remco van Dooren was het CDA Eindhoven de tweede afdeling die meedeed aan de digitale MKB-tour van het CDA. Doel van die tour is om ondernemers rechtstreeks in contact te brengen met het kabinet, om zo hun ervaringen te delen. De Eindhovense wethouder Stijn Steenbakker gaf een inleiding over het Eindhovense ondernemersklimaat. Vervolgens lichtte de staatssecretaris kort het kabinetsbeleid en de steunpakketten toe.

Vragen van ondernemers
Centraal tijdens deze sessie stonden de vragen die de ondernemers hadden ingestuurd. De staatssecretaris en de Kamerleden gingen daar uitgebreid op in. Zo ging het over het toekomstperspectief voor kermisexploitanten of touringcarbedrijven, en verzocht een ondernemer om bij restaurants naar het aantal m2 vloeroppervlakte te kijken in plaats van vasthouden aan het aantal van 30/100 gasten. Aandacht werd ook gevraagd voor verschillen in veiligheidsregiobeleid, hiaten in wetgeving en steunpakketten en de terugloop van klanten in winkelcentra. De politici benadrukten dat ze veel waardering hadden voor de manier waarop mkb’ers nu omgaan in deze onzekere tijd. Ze luisterden goed, namen de signalen mee en wisselden ook contactgegevens met ondernemers uit.

Raadslid Remco van Dooren: “Ontzettend fijn om te zien hoe ‘politiek Den Haag’ een luisterend oor biedt aan onze ondernemers. Ook voor ons als gemeenteraadsleden was het zeer nuttig om te horen waar zij tegenaan lopen. We blijven met elkaar in contact en houden de lijntjes tussen hen, de lokale politiek en het kabinet kort”.