25 mei 2023

Nieuwe impuls voor Woenselse markt en Kruisstraat

Winkeliers op de Kruisstraat en de Woenselse Markt in Eindhoven slaan de handen voor het eerst sinds lange tijd weer in elkaar. Een meerderheid van de ondernemers reageerde positief op het plan om geld bij elkaar te leggen voor een positieve impuls in het geplaagde gebied. Het horeca- en winkelgebied wordt door de positieve uitkomst van een stemming onder de winkeliers een Bedrijven Investeringszone (BIZ).

De Kruisstraat en de Woenselse Markt worstelen met een slecht imago. Van traditioneel winkelgebied veranderde het in een horecagebied met een eenzijdig aanbod van bijvoorbeeld veel kebab- en shoarmatenten en belwinkels. Er is veel criminaliteit en overlast van opgeschoten jeugd, bedelaars en dronkenlappen.

Ondernemers op de Kruisstraat en Woenselse Markt gaan jaarlijks een verplichte bijdrage betalen aan de gemeente die het totaalbedrag als subsidie uitkeert. Het totale jaarbudget komt uit op 125.000 euro. Van dat geld worden sfeerverlichting en bloembakken als eerste aangepakt. Ook de inzet van een extra ‘gastheer’ is een idee. Op kosten van de gemeente zijn sinds vorig jaar twee beveiligers als gastheer actief.

De gemeente Eindhoven is ‘ontzettend blij’ met de ontwikkelingen. ,,Er heerst een negatief beeld. Dit gebied verdient een impuls”, reageert onze wethouder Stijn Steenbakkers. ,,Dit is een belangrijke stap richting vertrouwen in de overheid en elkaar.” Dit is een mooie stap in de goede richting. We willen als CDA Eindhoven de problemen op de Kruisstraat steviger aanpakken door op alle gebieden (veiligheid, jeugd, zorg, economie, ruimte etc.) samen te werken aan een compleet radicaal plan. De Kruisstraat moet weer van de Eindhovenaren worden en niet van criminelen en patsers.