03 juli 2023

Nieuwe locatie politiebureau Meerhoven

Toen we in de vorige periode als gemeenteraad akkoord gaven op het plan voor het nieuwe politiebureau in Meerhoven was dat al niet vol overtuiging voor het CDA Eindhoven. We hadden vragen over de impact van de locatie en de activiteiten op de wijk en we waren kritisch op het participatieproces met de wijk. Er werd toen toegezegd dat er nauw contact zou worden gehouden met de wijk. Dit was een voorwaarde voor het CDA om uiteindelijk voor het plan te stemmen.

Nu werd het plan weer aan de gemeenteraad ter besluitvorming aangeboden. Helaas bleek na gesprekken met bewoners dat de zorgen nog steeds niet weggenomen zijn. Nu blijkt in het nieuwe plan dat er meer mensen komen werken op de locatie dan in het eerste plan. Wat de druk op de buurt dus ook groter maakt qua verkeersbewegingen, parkeren e.d. Het CDA Eindhoven maakt zich zorgen dat dit niet meer in verhouding staat tot de woonwijk waar het complex in gepland is. En we horen de bezwaren van de buurt dan ook terecht toenemen. We vragen ons af of de impact van het politiecomplex op de leefbaarheid en de bereikbaarheid niet onevenredig groot wordt op deze manier.

De buurt heeft al eerder een alternatief aangedragen: bouw het politiebureau op Trade forum. Dat gebied leent zich uitstekend voor een politiecomplex terwijl daar nu tijdelijke woningen gepland zijn. Die tijdelijke woningen zou je juist beter in Meerhoven kunnen plaatsen waar nu het complex gepland is. Door het al aanwezige groen kun je daar ook nog eens kwalitatief goede groene openbare ruimte creëren i.p.v. kantoren en muren zoals nu het plan is. Dat zou in alle opzichten logisch en beter zijn. De gemeente wil Trade forum echter beschikbaar houden voor een bedrijf om zich in de toekomst te vestigen.

Al met al heeft de CDA fractie na goed afwegen van de argumenten tegen het plan gestemd. Niet omdat we tegen de komst van een politiecomplex zijn. In tegendeel, we vinden veiligheid heel belangrijk en dragen de politie een warm hart toe. Maar wel omdat we denken dat deze locatie niet geschikt is. De impact van zo'n groot complex op de leefbaarheid en bereikbaarheid van de wijk Meerhoven is volgens het CDA Eindhoven te groot en onwenselijk.

- Raadslid, Linda Hofman