07 juli 2023

Oliebollenkraam dreigt na 44 jaar vaste plek kwijt te raken door systeemfout

Vierenveertig jaar lang bakte Henny Bierens-de Wit in de wintermaanden oliebollen in haar kraam in Winkelcentrum Woensel. Maar dat is voorlopig verleden tijd. Bierens lijkt de dupe te zijn geworden van een nieuw, digitaal inschrijvingssysteem dat de gemeente Eindhoven hanteert voor seizoensplaatsen. Door een ‘onverklaarbare fout’ in het systeem en dubbele boekingen via die nieuwe website vist Bierens nu achter het net. Onacceptabel volgens het CDA Eindhoven.

We zouden dit jaar nota bene ons 45-jarig jubileum vieren op die plek”, zegt de 64-jarige Eindhovense, zwaar teleurgesteld. De kwestie raakt ons raadslid Remco van Dooren, die benaderd werd door Bierens. In schriftelijke vragen aan het college van B en W dringt hij er op aan de inschrijvingsprocedure opnieuw te doen. Volgens het raadslid was Bierens er als de kippen bij toen de website live ging. Dat gebeurde, na enkele eerdere pogingen, op 19 april. ,,Het kan toch niet zo zijn dat een ondernemer die al 44 jaar op dezelfde plek staat en daar een vaste klantenkring heeft opgebouwd, nu door een technische fout haar plaats kwijt is.”

Van Dooren: ,,Het is echt superwrang en heel vervelend voor deze mensen. Ik vraag me ook werkelijk af: is zo’n nieuw digitaal systeem nodig als mensen al zó lang op een vaste plek staan? Bovendien: zo’n digitale inschrijving zet mensen die niet zo heel handig zijn met computers op achterstand.” We zijn in afwachting van de antwoorden op onze raadsvragen.

Wordt vervolgd...