23 juni 2023

Oproep aan TenneT: breng hoogspanningskabels snel onder de grond

Al lange tijd pleit het CDA voor het onder de grond brengen van de hoogspanningslijnen in Eindhoven-Noord. Op initiatief van het CDA heeft de gemeente Eindhoven zelfs 5 miljoen euro voor gereserveerd voor het gemeentelijke deel van de kosten. Maar voordat gestart kan worden met het ondergronds brengen van de hoogspanningslijn, dient eerst een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd te worden. In het Eindhovens Dagblad lazen we dat het haalbaarheidsonderzoek pas in het tweede halfjaar van 2025 start. De reden is dat netbeheerder Tennet, die het onderzoek en de verkabeling uitvoert, op dit moment geen capaciteit heeft om aan nieuwe projecten te beginnen.

Het CDA Eindhoven vindt dat 2025 veel te lang duurt. Daarom hebben we het college van burgemeester en wethouders opgeroepen om TenneT aan te storen om veel sneller met dit haalbaarheidsonderzoek te starten. Het college van burgemeester en wethouders is het met ons eens dat 2025 veel te lang duurt. TenneT heeft aangegeven dat het onderzoek pas gestart kan worden nadat het verkabelingsproject in Den Bosch is afgerond. Naar aanleiding van onze vragen gaat het college in gesprek met TenneT om te kijken of versnelling mogelijk is. Het college wil bij TenneT de urgentie opnieuw benadrukken en ook aangeven dat de gemeente al een flink bedrag heeft klaarstaan om snel tot realisatie over te gaan. Het CDA Eindhoven vindt het fijn dat het college zich hier voor inspant en houdt vinger aan de pols. Na de zomer geeft het college een terugkoppeling van de gesprekken met TenneT.

- Remco van Dooren, raadslid