12 maart 2023

Papiercontainers en PBD-afval

Vorige periode heeft de gemeenteraad van Eindhoven besloten om de “blauwe bak” in te voeren. Het CDA Eindhoven vond dit toen al geen goed plan en heeft hier tegengestemd. Het gaat hier om een container voor papier die alle Eindhovenaren dit voorjaar ontvangen voor het ophalen van het oud papier. Het CDA Eindhoven heeft de afgelopen tijd veel klachten ontvangen over de uitvoering van het invoeren van de blauwe bak. Bewoners ontvangen namelijk een container van 240liter die één keer in de vier weken geleegd gaat worden. Dit is een grote container en het is niet mogelijk om de kleinere container (140liter) te ontvangen zoals dat wel mogelijk is bij gft en restafval. Voor mensen met een kleine tuin en schuur is dit een grote aanslag op de ruimte die zij beschikbaar hebben. Ook zijn er veel mensen die hun papierafval wegens duurzaamheidsredenen hebben weten terug te dringen tot een schoenendoos oud papier per twee weken.  Ook voor hen is zo’n enorme bak eigenlijk overbodig. Een kleinere bak ontvangen of een bak delen zou voor hen een oplossing zijn. In de krant zegt de wethouder: “We gaan de komende tijd de inzameling monitoren. Als blijkt dat het beleid aangepast moet worden, gaan we er wellicht nog eens naar kijken.”

We hebben de wethouder gevraagd wanneer de evaluatie zal plaatsvinden en hij heeft toegezegd om in oktober een evaluatie te houden. Daarbij zal de mogelijkheid voor een kleinere bak (140 liter) meegenomen worden. Een bak delen kan niet met het afvalsysteem wat we in Eindhoven hebben. Bewoners kunnen tot die tijd hun klachten kwijt bij Cure. Deze klachten zullen meegenomen worden in de evaluatie van oktober. In dezelfde raadsvergadering waarin de gemeenteraad voor de blauwe bak stemde, vroeg het CDA Eindhoven of het mogelijk was om ook het PBD (plastic, blik en drinkpakken) op te halen bij de mensen thuis zoals in buurgemeente ook gebeurd. Dit stimuleert meer mensen om hun afval te scheiden dan het moeten wegbrengen zoals het nu is. De wethouder gaf toen aan dat dit niet kon omdat we nog bezig waren met de nascheidingsfabriek waardoor het ophalen van PBD overbodig zou zijn. We vroegen de wethouder wat de stand van zaken is op dit dossier en hij geeft aan dat hij in het voorjaar met nieuws komt over de nascheiding. Tot die tijd zal het PBD-afval weggebracht moeten worden.

- CDA Raadslid, Linda Hofman