06 juli 2023

Te weinig flexibiliteit met nieuwe papiercontainer

De papiercontainer die eerder dit jaar in Eindhoven is ingevoerd, blijft onze gemoederen bezig houden. Daarom stelde onze fractie raadsvragen over wat inwoners moeten doen als ze de grijze container met het blauwe deksel liever niet willen hebben. Of als ze een bak met een kleinere inhoud - 140 in plaats van 240 liter - willen hebben.

Mensen die de bak niet willen, zetten deze vaak zomaar ergens in de wijk neer, waardoor er op verschillende plekken ‘groepjes’ onbeheerde containers bij elkaar staan, zo betoogde ons raadslid Linda Hofman. Bovendien, zo voegde ze daar aan toe, weten veel inwoners niet of, en zo ja waar ze kunnen aangeven dat ze een kleinere bak willen hebben. Het CDA Eindhoven wil dat huishoudens zelf kunnen kiezen welke grootte container zij afgeleverd krijgen. Tevens vinden wij ook dat een huishouden een papiercontainer zou kunnen weigeren.

Volgens wethouder Rik Thijs, (afval, GroenLinks) worden bakken die niet geaccepteerd zijn en onbeheerd op straat staan, nu al verwijderd. ,,Dat proces loopt al en is ook al meerdere malen uitgevoerd’’, zo zei hij in reactie op de vragen van het CDA. Of Eindhovenaren straks ook echt kunnen kiezen tussen een grote of een kleinere bak, moet dit najaar worden bekeken als de invoering wordt geëvalueerd.

Wordt vervolgd..