29 januari 2023

Tijdelijke huisvesting basisschool Acht

Vragen en antwoorden over tijdelijke huisvesting basisschool Acht

In de nacht van 3 op 4 juni 2022 is een gedeelte van basisschool Sint Antonius Abt in Acht volledig verwoest en een ander deel zwaar beschadigd. Tot er weer een nieuwe school staat, worden er tijdelijk units geplaatst op het Merwedeveld. Bij omwonenden, ouders van leerlingen en school heerst onduidelijkheid en onzekerheid. De communicatie met hen moet écht beter.

Daarom heeft raadslid Remco van Dooren vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. De vragen zijn hieronder te lezen en het antwoord vanuit het college staat schuingedrukt.

1. Wanneer kunnen de leerlingen definitief over naar de locatie Merwedeveld? Eerst was het na de kerstvakantie, daarna na de carnavalsvakantie en nu na de meivakantie?

“Er is recent met de school overeenstemming bereikt over de plattegrond van het gebouw. De tijdelijke units zijn besteld en in productie. We zien ook dat de levertijden onder de druk staan. De planning is nu dat ze in de meivakantie gebruikt gaan worden. We verwachten dat vanaf begin maart de eerste werkzaamheden op het veld plaatsvinden”.

2. Er is bij ouders bezorgdheid over eventuele bezwaren die tegen de plannen gemaakt kunnen worden. Kunnen mogelijke bezwaren aan de voorkant al worden voorkomen?

“Het plan past in het bestemmingsplan. We organiseren informatieavonden, wijkinfo’s worden rondverspreid en op gezette tijden wordt met de Dorpsraad overlegd zodat zij van de laatste zaken op de hoogte zijn”.

3. Omwonenden hebben er begrip voor dat op deze enige grote groene plek in het dorp nu tijdelijk huisvesting komt voor de school, maar willen dat de units daarna weer weggaan. Kunt u dit garanderen?

“Wij begrijpen dat. Het staat er zolang het er moet staan, totdat er een definitieve nieuwbouw is. Daarna gaan de units weg. En ze worden ook alleen gebruikt voor onderwijshuisvesting. Dat is de reden waarom we ze gekocht hebben omdat we heel veel van dit soort verschuivingen verwachten omdat we nogal aan de gang zijn op het gebied van onderwijshuisvesting in de stad.

4. Het Merwedeveld wordt o.a. gebruikt voor de kermis. Het lijkt er nu op dat de kermis jarenlang niet door kan gaan, terwijl dit een belangrijk evenement voor de gemeenschap is. Bent u bereid om op korte termijn opnieuw te zoeken naar een realistisch alternatief en de gewenste duidelijkheid over de huisvestingsplanning aan de organisatie te verschaffen?

“Wij zijn op 17 januari in overleg geweest. Er is gekeken naar 3 alternatieve locatiess en die gaan we nu uitwerken met de Dorpsraad. Daar gaan we zoveel als mogelijk laten doorgaan”.

5. Voor de afgebrande school moet nieuwbouw plaatsvinden. Omdat de school in het dorpshart ligt, zou het goed zijn om in één keer naar het totale centrum te kijken en na te denken over het toevoegen van andere functies, zoals woningen, een gezondheidscentrum of supermarkt. Bent u hiertoe bereid?
“Ja, dat doen we heel graag. We moeten wel kijken dat dit niet te vertragend werkt. Maar we zullen daar breed de verkenning op starten”.

- CDA Raadslid, Remco van Dooren