02 oktober 2023

Tunnel onder de A2/N2 officieel geopend

Een bijzonder project én binnen budget gebouwd. Onze wethouder Stijn Steenbakkers was maandag bij de officiële opening van de nieuwe tunnel onder de A2/N2 in Eindhoven. ,,Een enorme stap in het beter bereikbaar maken van onze regio”, zo stelde hij na afloop.

Geen moment te vroeg ook gezien de enorme groei van de regio, aldus Steenbakkers. Hij doelde op de bereikbaarheid van onder meer Eindhoven Airport en de Brainport Industries Campus (BIC). ,,Maar ook om Eindhoven bereikbaar te houden voor onze inwoners.”

Demissionair Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) onderstreepte de woorden van Steenbakkers. ,,Nergens groeit de economie harder dan in deze regio en er zijn hier nog volop kansen voor extra werkgelegenheid. Dan moet je als overheid ook investeren. Dat doen we nu en de komende jaren nog veel meer. Bijvoorbeeld in het stationsgebied maar ook de verbreding van de A58 richting Tilburg staat op de agenda. Samen met de gemeenten, provincie en het bedrijfsleven gaat het dan om een investering van ruim 1,5 miljard euro.”

De nieuwe tunnel onder de A2/N2 is het sluitstuk van het verbeteren van het wegennet in Eindhoven Noordwest. Wethouder Steenbakkers somde nog even wat cijfers op over de 105 meter lange tunnel die op een innovatieve manier onder de snelweg werd geschoven. ,,Zo is er 49.000 kuub zand weggegraven, 7800 kuub beton gebruikt en 1600 ton wapening in verwerkt. En we zijn dus binnen budget gebleven”, zo vertelde de wethouder trots. Iets dat ook de minister niet is ontgaan. ,,Dat is echt een compliment waard, helemaal gezien de enorme inflatie in de bouwwereld.”