06 maart 2023

Verbeterplan sociaal domein moet samen tot stand komen

Inwoners die hulp nodig hebben, worden nog niet altijd snel en goed geholpen. Onnodig moeten zij meerdere keren hun verhaal doen. Bovendien kan de samenwerking binnen het sociaal domein ook beter. Daarom hebben we in het bestuursakkoord afgesproken dat we de organisatie en de uitvoering van het sociaal domein willen vereenvoudigen. Met als resultaat de ondersteuning aan onze inwoners wordt verbeterd. Dat is niet van vandaag op morgen geregeld. Eind februari 2023 lag hiervoor het eerste voorstel op tafel. Het college van burgemeester en wethouder stelde 7 uitgangspunten voor die leidend zullen zijn voor alle keuzes die gemaakt gaan worden in het sociaal domein. Ter voorbereiding op dit voorstel, zijn raadsleden Sanne Franssen en Remco van Dooren in gesprek gegaan met zorg- en welzijnsorganisaties en partners op het gebied van leefbaarheid en veiligheid. Uit die gesprekken kwam naar voren dat deze organisaties niet betrokken waren bij de totstandkoming van dit raadsvoorstel en zich tevens niet konden vinden in de inhoudelijke uitgangspunten.

Het sociaal domein in Eindhoven maken we samen. Veel partijen zijn hierin werkzaam en zijn daarom samen verantwoordelijk voor een goede ondersteuning aan onze inwoners. Dan is het ook belangrijk dat partijen aan de voorkant worden betrokken en er een gedragen voorstel ligt. Helemaal als dit stuk de start is van een lang proces. Omdat dat nu niet het geval bleek te zijn, diende het CDA Eindhoven een ordevoorstel in om het raadsvoorstel van de agenda te halen. Een grote meerderheid in de gemeenteraad steunde dit. De gemeente is met WIJeindhoven nu aan zet om samen met de organisaties in het sociaal domein tot aangepaste en breed gedragen uitgangspunten te komen.