26 mei 2023

Tom Berendsen in Sint Anthonis: ‘Europa kan het heft in eigen handen nemen!’

Op woensdag 24 mei bezocht Europarlementariër Tom Berendsen (CDA) Sint Anthonis. Hij gaf er een Cicero-lezing over de toegenomen afhankelijkheid van Europa van de rest van de wereld.

Tom rekende enkele voorbeelden voor. Het leger van de Verenigde Staten houdt Oekraïne overeind, niet de EU. In de coronacrisis was er een tekort aan mondkapjes uit China. Onze online data staat opgeslagen op servers van Amerikaanse bedrijven. De accu’s voor onze elektrische auto’s en windmolens komen van Chinese mijnbouwbedrijven en fabrieken. Zelfs steeds meer Europese havens en grensbewakingen zijn in Chinese handen. Of het nu gaat om kleding, wapens, medicijnen, brandstof, grondstoffen of data, op alle terreinen is de Europese Unie afhankelijk van andere grootmachten.

Het toehorende publiek luisterde aandachtig naar de Europarlementariër. Na het geven van de voorbeelden waar Europa nu tekortschiet sloot Berendsen af met een hoopvolle boodschap: het kan ook beter. Hij noemde allerlei voorbeelden van waar samenwerking nu al leidt tot een sterke Europese vuist. Die succesvolle voorbeelden zag Tom graag nog veel vaker.

Na het geven van zijn betoog ging Tom in gesprek met gasten in de zaal en gaf hij antwoord op hun vragen. We waren blij deze Brabantse Europarlementariër in het Land van Cuijk te verwelkomen en hopen hem nog vaak in het Land van Cuijk te ontmoeten.

(Foto: Marieke Rongen)