03 oktober 2016

Afscheidsspeech Marius Buiting als Statenlid van CDA Provincie Utrecht

Geachte voorzitter,

Zeer gewaarde collega Statenleden, medewerkers van de griffie, ambtelijke ondersteuning, collega’s van de CDA-fractie en met name jullie hardwerkende fractiemedewerkers.

Afgelopen week kreeg ik de mogelijkheid om twee werkbezoeken af te leggen. De eerste aan Hamburg, waar ik nieuwsgierig was naar hoe andere stadsregio’s het doen in vergelijking met onze provincie. Hoe kun je grootstedelijke problematiek nou juist zo aanpakken dat er een balans komt tussen mensen, hun werk, de opvang van zwakkeren, aandacht besteden aan natuur en duurzaamheid. Ik denk dat het een aanbeveling kan zijn dat wij als provincie Utrecht wat vaker om ons heen kijken. We zouden in de problematiek van vandaag Europa meer kunnen zien als Europa van de regio’s en van samenwerking tussen steden.

In Gdansk heb ik een bezoek gebracht aan het European Solidarity Centre. Dit is mede hier opgericht omdat in Gdansk de omwenteling startte binnen de Oost-Europese landen die uiteindelijk leidde tot de val van de Berlijnse muur. Alles ving aan met de Solidarność-beweging op de scheepswerven in Gdansk. Het was heel bijzonder dat wij ook een uur de gelegenheid kregen om een ontmoeting te hebben met Lech Walesa. Het was een mooi moment om de man die aan het begin heeft gestaan van deze solidariteitsbeweging wat vragen te mogen stellen. Je begrijpt dan beter hoe het kan dat de van origine elektricien uiteindelijk een Nobelprijs voor de Vrede heeft gewonnen. Toen we hem vroegen naar zijn definitie van solidariteit gaf hij als antwoord: ‘als je besluit in de wereld iets te veranderen, maar je realiseert je dat je dat niet alleen kan, actief de anderen uit te nodigen aan de verandering bij te dragen’. Dit in ogenschouw genomen wil ik u wijzen op twee documentaires gisteravond. De documentaire bij RTL4 ging over de tocht die mensen uit het zuidelijke halfrond of oorlogsgebieden maken naar het vrije Westen. Wat we er ook van mogen vinden, de individuele verhalen hebben buitengewone indruk op mij gemaakt. De andere documentaire ging over mensen die bij de DA-drogisten hadden gewerkt en buiten hun schuld om werkloos waren geworden vanwege faillissement van het bedrijf. Een treurige situatie, met name voor de mensen die al wat ouder waren. Met de definitie van Lech Walesa, vraagstukken over mensen die een grote last niet alleen kunnen dragen. Hoe staat het hier met onze solidariteit?

Ik denk dat we als provincie Utrecht, als meest competitieve regio in Europa, een rol dienen te spelen. Drie zaken verdienen onze solidariteit: vrede, voedsel en vitaliteit. Bij vrede kunnen we terugkijken naar de geschiedenis van Utrecht, waar we eens de vredestichter van Europa waren. Bij voedsel kunnen we kijken naar de mogelijkheden die onze regio biedt. Ik denk dat Utrecht als de meest competitieve regio van Europa naar nieuwe en creatieve oplossingen zou kunnen streven om ook daar voldoende voedsel te creëren. Bijvoorbeeld via FoodValley met nieuwe vormen van voedselontwikkeling. Mensen gaan op trek indien er onvoldoende voedsel is in een gebied. En vitaliteit door te kijken of we arbeidsdeling en arbeidsverhoudingen nieuwe vormen kunnen geven in de 21e eeuw, om mensen een zinvol bestaan te geven.

Tot slot eindig ik met drie levenswijzen die Christus ons voorhield. Constructief: probeer niemand uit te sluiten, laat iedereen meedoen. Coöperatief: probeer met elkaar een delende samenleving te zijn, niet een samenleving ‘ieder voor zich en God voor ons allen’. En compassie: er zijn altijd mensen die zorg extra nodig hebben. Laten we die mensen met medemenselijkheid ondersteunen.

Ik vertrouw in deze Staten om tot deze creatieve oplossingen te komen. Iedereen heeft een stukje van de legpuzzel in handen om aan deze wereldwijde vraagstukken van solidariteit een bijdrage te leveren. Ook heb ik vertrouwen in deze Staten vanwege de door mij ervaren hartelijkheid, kameraadschap, maar met name de bereidheid om altijd met elkaar in gesprek te blijven.

Ik wens u veel sterkte met uw werk, ik heb gezegd.

Marius Buiting