16 oktober 2018

CDA zet met succes zonnevelden op de provinciale agenda

Tijdens de Commissie Ruimte, Groen en Wonen van de Provincie Utrecht heeft het CDA-Statenlid Tineke Koelewijn zonnevelden op de agenda gezet. Het CDA heeft de afgelopen maanden uitgebreid onderzoek gedaan naar het tot stand komen van zonnevelden en heeft daarbij ook gekeken welk beleid andere Provincies hierbij hanteren. Op uitnodiging van het CDA waren ook twee insprekers uit Amersfoort-Vathorst en Houten uitgenodigd inzake initiatieven die daar momenteel spelen.

Beide insprekers gaven aan dat ze niet principieel tegen zonnevelden zijn, maar wel tegen de manier waarop ze tot stand komen. In beide gevallen zouden omwonenden te weinig of helemaal niet zijn betrokken en een duidelijke argumentatie en afweging ontbreken.

Het CDA legde aan alle fracties de vraag voor of zij bereid zijn om binnen de Commissie RGW in gesprek te komen over een helder afwegingskader binnen de Provincie Utrecht, wanneer er wel en wanneer er geen sprake kan zijn van zonnevelden. Een overgrote meerderheid van de fracties stemde hiermee in. Binnenkort wordt een vervolgbijeenkomst gepland, waarbij de invulling van het afwegingskader verder zal worden besproken.

Klik hier voor de notitie die ingebracht is in de commissievergadering.