16 maart 2016

Dienend leiderschap in de provincie

Dienend leiderschap, weer zo’n modewoord zult u denken. Wat is dienend leiderschap? De naam zegt het eigenlijk al, een directeur die zijn werknemers en klanten dient. Dienend leiderschap is leiderschap waarbij leidinggevenden zich dienstbaar opstellen. Ze stellen zich in dienst van de mensen op de werkvloer. Ze richten zich op het bevorderen van het gemeenschapsgevoel en de persoonlijke groei van hun werknemers. Dienend leiderschap is niet gebaseerd op hiërarchie en macht, maar op de bewustwording en ontwikkeling van werknemers. Ze streven niet naar geld en bezit, maar naar gelijkheid en openheid. Een dienende leider doet wat nodig is in het belang van de organisatie en de werknemers. Een goed dienend leider is als persoon in balans. In de politiek zal het dus komen op een politicus die de inwoners dient. Logisch zult u denken, toch niet.

Vrij recent kwam D66 weer met het voorstel om de aanhef boven wetten ‘bij de gratie Gods’ te verwijderen. Onder het mom van ‘neutraliteit’ en ‘niet meer van deze tijd’ moest de aanhef het ontgelden.

‘Bij de gratie Gods’ vindt zijn oorsprong in Romeinen 13:1 waar Paulus schrijft ‘Want er is geen gezag dan van God, en gezagdragers die er zijn, zijn door God ingesteld’. Paulus schrijft dit met als doel de gezagsdragers te wijzen op hun bescheidenheid en afhankelijkheid. Maar ook om burgers erop te wijzen de overheid, die door God is ingesteld, te gehoorzamen. Deze 2000 jaar oude boodschap is in mijn ogen enorm actueel. Hoeveel volksvertegenwoordigers zijn er nog nederig, doen geen loze beloftes en zitten er niet voor hun eigen carrière? Staat deze oproep van Paulus niet haaks op de ‘Kom in verzet’ oproepen van Geert Wilders? De boodschap van Paulus roept op tot dienend leiderschap waar we nu zoveel naar smachten!

Net na de verkiezingen werd ik door een voor mij onbekend persoon gebeld. De persoon in kwestie heeft een bedrijf, maar kan door het ontbreken van een snelle internetverbinding zijn bedrijfsvoering nauwelijks nog voortzetten. Na overleg in de fractie bleken bij mijn collega CDA Statenleden meerdere van dergelijke situaties bekend te zijn. De daaropvolgende twee maanden heb ik veel van deze mensen en bedrijven bezocht. Mijn conclusie: anno 2016 is snel internet een nutsvoorziening. Het ontbreken van snel internet is niet alleen vervelend bij het kijken van Uitzending Gemist, maar maakt ontwikkelingen en innovatie in de zorg, onderwijs en bedrijfsleven bijna onmogelijk.

In oktober hebben we als CDA Statenfractie een voorstel gemaakt die ik in de commissievergadering heb toegelicht. Veel partijen waren sceptisch en wisten ook niet precies wat de rol van de provincie hierin moest zijn. Ons voorstel was een verbindende en faciliterende provincie of beter gezegd een dienende provincie. Dit was ook verzocht door de vele ondernemersverenigingen en instanties die hun best deden om snel internet voor elkaar te krijgen en graag de ondersteuning van de provincie wilden hebben.

De daaropvolgende weken heb ik over elke punt en komma met mijn collega’s van de andere partijen gesproken met als resultaat dat het voorstel, op de PVV na, door alle andere partijen werd aangenomen. Een succes door dienend leiderschap. Eind van dit kwartaal komt Gedeputeerde Staten met een plan van aanpak wat hopelijk snel internet voor iedereen in de provincie mogelijk maakt.