08 november 2017

Inbreng CDA bij Begroting 2018

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 6 november stond onder andere de Begroting 2018 op de agenda. Fractievoorzitter Chris Westerlaken prees de hoge notering van de provincie Utrecht op de brede welvaartsindicator, maar plaatste ook een kritische kanttekening bij het functioneren van de EBU. Tevens vroeg hij opnieuw aandacht voor de regio FoodValley en blijft mobiliteit en verkeersveiligheid belangrijk.

Begroting

De begroting 2018 maakt duidelijke dat de begrotingspositie van de provincie gezond is. Het CDA is van mening dat een gezonde begroting de basis is voor het goed functioneren van de provincie. Zowel dit jaar (2017) als volgend jaar en de jaren daarna is sprake van een (mogelijk) forse ruimte. Een ruimte die, voor wat het CDA betreft, benut zal moeten worden om de grote vraagstukken met betrekking tot de toekomstige mobiliteit en de ontwikkeling van natuur en platteland op te lossen.

Brede Welvaartsindicator

In het rapport van Rabobank en Universiteit Utrecht over het menselijk welbevinden in Nederland, werd de brede welvaartsindicator geïntroduceerd. Deze indicator gaat niet alleen uit van economische groei als factor die de welvaart van Nederlanders bepaalt, maar ook aspecten als gezondheid, inkomen, onderwijs, veiligheid, milieu en geluk worden meegenomen. De Provincie Utrecht kan, ondanks het feit dat ongeveer 75% van onze inwoners in versteend gebied woont, toch bij de landelijke gebieden worden gerekend. De uitslag van dit onderzoek laat zien dat we er in onze provincie in slagen een gevarieerde, hoog gewaardeerde leefomgeving te creëren en in stand te houden. Een prachtig resultaat dat vraagt om voortzetting van het beleid dat hiervoor gezorgd heeft.

EBU

Vooralsnog is het CDA niet tevreden met de uitkomsten van het economisch beleid en dan met name over de rol van de EBU. Het is altijd goed de vinger aan de pols te houden bij de uitvoering van provinciaal beleid door anderen. Soms valt het zelfs te overwegen om zaken die uit handen zijn gegeven weer terug te halen. De neo-liberale oplossing in de vorm van de EBU is voor wat het CDA betreft zo’n voorbeeld. De samenwerking tussen de overheid, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen moet naar ons oordeel verbeterd worden maar het is goed om te evalueren of de EBU wat dit betreft de goede partner is. Daar waar de EBU niet slaagt dient de provincie zelf meer te sturen en te stimuleren.

Food Valley

In 2016 is een motie aangenomen die de provincie opdracht gaf een bijdrage te leveren aan Food Valley, gelijk aan de wijze waarop dit gebeurt door de Provincie Gelderland. Wij hebben een brief ontvangen over de uitvoering van deze motie, maar voor zover ons bekend heeft dit nog niet in een concrete bijdrage geresulteerd, althans zo wordt het in Food Valley ervaren. Het CDA wil graag weten wat hiervan de oorzaak is.

Mobiliteit

De provincie heeft een belangrijke rol bij de aanleg van wegen en de verkeersveiligheid. De projecten voor de N201 (Vinkeveen), N233 (Veenendaal), aansluiting Limesbaan op A12 (oost), NRU en de Rijnbrug in Rhenen zijn nodig om de bereikbaarheid van de provincie goed te houden en files en sluipverkeer te verminderen en de veiligheid te verbeteren. Het CDA wil daarom vasthouden aan alle gemaakte afspraken, waarbij maatregelen die de leefomgeving verbeteren standaard onderdeel vormen van de projecten.

Lees hier de hele inbreng.