16 juni 2017

Kadernota laat positief beeld zien

Nu het weer beter gaat in Nederland merken wij dat ook in de provincie

Juni en juli zijn in de provinciale politiek de maanden waarin we het politieke seizoen afsluiten met de behandeling van de zogenaamde Kadernota.

Opnieuw kunnen we constateren dat de provincie Utrecht er weer in geslaagd is om een sluitende boekhouding te realiseren over 2016 en geeft ook de prognose voor 2018 een positieve uitkomst. Het beeld dat de kadernota oproept is dat de provincie haar begroting goed beheerst en dat er in 2018 een klein overschot zal zijn. Kijken we naar de meerjarenraming dan zijn we verheugd dat ook dat perspectief positief is. Dit wordt vooral veroorzaakt door de verwachte groei van het provinciefonds.

Nu het weer beter gaat in Nederland merken wij dat ook in de provincie Utrecht.

Voor het CDA betekent dit dat we het eventueel niet verwachte of begrote overschot in kunnen gaan zetten voor reserveringen voor moeilijkere tijden en voor zaken die door de krappe tijden zijn blijven liggen. Zoals een betere aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt voor kwetsbare groepen uit het beroepsonderwijs. De fractie maakt zich sterk voor die groepen die dat zelf niet of minder goed kunnen omdat wij vinden dat iedereen in onze provincie mee moet kunnen doen, vooral op de arbeidsmarkt.

Daarnaast vragen we aandacht voor een adequate financiering van cultuureducatie en erfgoedbeheer. Deze verbindende elementen zijn onmisbaar voor onze samenleving en leveren, zowel in economische goede en slechte tijden, een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van onze samenleving.

De fractie probeert hiermee uitdrukking te geven aan de CDA opvatting dat de kwaliteit van de Provincie Utrecht niet alleen af te lezen is aan het economische succes maar ook aan de kwaliteit van de zogenaamde “zachtere” aspecten zoals cultuur en onderwijs.