Willem
17 december 2019

MKB-deal Utrecht West

De Staatssecretaris van EZK, Mona Keijzer, heeft de MKB-deal van Utrecht-West geselecteerd als een van de 9 MKB-deals om verder uit te werken. Het is daarmee de bedoeling dat er eind februari een definitieve deal ligt. De deal omvat de gemeenten Ronde Venen, Stichtse Vecht, Woerden, Montfoort, Oude Water en IJsselstein.

Als CDA verwachten we veel van deze deal en hebben we ons er ook sterk voor gemaakt. Al jaren constateren we dat de aansluiting van onderwijs en het MKB-bedrijfsleven niet goed is. In de Staten hebben we daar veelvuldig aandacht voor gevraagd. Zo hebben we een initiatiefvoorstel ingediend gericht op aandacht voor deze mismatch, maar ook voor het probleem van bedrijfsopvolging bij veel MKB- en familiebedrijven. MKB- en familiebedrijven zijn lokaal belangrijke werkgevers en betrokken maatschappelijke partijen. Wie kent immers niet de sponsor van de lokale voetbalvereniging, om maar een voorbeeld te noemen.

Ons initiatiefvoorstel heeft al tot hernieuwde aandacht, inzet en middelen geleid bij de Provincie. Ook in het coalitieakkoord hebben wij specifiek hiervoor aandacht gevraagd. Afgelopen november was Mona Keijzer nog te gast op de provinciale ALV van het CDA om te vertellen over de toekomst van het ondernemen. Deze MKB deal voor Utrecht-West zien wij dan ook als een kroon op onze inzet.

Maar wat gaat er nu eigenlijk gebeuren?

In de regio Utrecht-West zijn veel maakbedrijven in de industrie, electrotechniek, logistiek en bouw. Niet voor niets wordt de regio ook wel de `Werkplaats van de provincie Utrecht‘ genoemd. Om te zorgen dat er ook in de toekomst voldoende en goed opgeleide vakmensen beschikbaar zijn, slaan bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en overheid de handen ineen. Drie initiatieven van onderop zullen extra steun krijgen. Het gaat om concrete ideeën om plekken te creëren waar onderwijs en het MKB elkaar ontmoeten.

In Nieuwegein moet naast de Techcampus een Vakcentrum ontstaan. In Woerden komt een Technohub. En tot slot komt er een Makerspace gekoppeld aan het Wellantcollege. Alle drie de initiatieven zijn anders, alle drie in nauwe samenwerking met het regionale MKB ontwikkeld en alledrie richten ze zich op het enthousiasmeren van leerlingen op alle niveau’s voor technische beroepen. Van Basisschool tot VMBO tot HAVO/VWO.

De eerste belangrijke stap naar het versterken van de MKB maakindustrie in Utrecht-West is daarmee gezet. Nu zullen de handen uit de mouwen gestoken moeten worden om het verder uit te werken en er een succes van te maken. Gezien de energie die er van onderop in deze initiatieven zit, hebben we daar als fractie alle vertrouwen in.