PROVINCIE UTRECHT
04 oktober 2022

Statenvoorstel Principebesluit inrichten provinciale beheerorganisatie trambedrijf

In de Statenvergadering van woensdag 21 september 2022 is het Statenvoorstel Principebesluit inrichten provinciale beheerorganisatie Trambedrijf vastgesteld. Hiermee hebben de Staten het besluit genomen om een provinciale beheerorganisatie Trambedrijf als aparte juridische entiteit in te richten. De Gedeputeerde Staten hebben de opdracht kregen tot het opstellen van een implementatieplan betreffende de inrichting van een provinciale beheerorganisatie.

Het CDA kan zich goed vinden in dit Statenvoorstel. Statenlid Gerdien Bikker heeft daarbij aandacht gevraagd voor twee zaken. Ten eerste aandacht voor de inrichting van governance en aansturing en ten tweede om de mogelijkheid open te houden om ook andere modaliteiten van Openbaar Vervoer onder te brengen bij dit bedrijf. We weten immers niet wat de toekomst brengt.

Volgens de planning wordt het Statenvoorstel met het ontwerpbesluit tot daadwerkelijke oprichting van een provinciale beheersorganisatie in najaar 2023 aan de Provinciale Staten voorgelegd. De oprichting van de provinciale beheerorganisatie en start met de uitvoering van de implementatie vindt vervolgens in 2024 plaats.

Lees hieronder de hele inbreng van Statenlid Gerdien Bikker.

Het principe besluit zoals dat nu voorlicht, ziet het CDA als een eerste stap: een noodzakelijke stap op weg naar het op afstand plaatsen van het Beheer van trambedrijf. Het doel daarvan is een betere aansturing en meer effectiviteit in de beheerorganisatie. Wij kunnen ons daar goed in vinden. Hierbij willen we twee zaken benoemen die wat ons betreft in het vervolg aandacht verdienen:

Ten eerste de inrichting van governance en aansturing. Ofwel: hoe wordt de aansturing belegd, wie is aanspreekbaar en aansprakelijk voor resultaten en wie houdt er toezicht waarop? Zeker in een gelaagde organisatiestructuur is dat relevant. Dit is een belangrijk element in de uitwerking waar we graag als Staten tijdig in betrokken en over geïnformeerd worden. Van de Gedeputeerde hoorden we in de commissie dat dit inderdaad ook het plan is, dus we hebben er vertrouwen in dat dit gaat gebeuren.

Ten tweede het volgende: naast het trambedrijf zijn wellicht meer modaliteiten van Openbaar Vervoer denkbaar die ook onder dit beheer kunnen vallen. We weten niet wat de toekomst brengt: elektrisch busvervoer, bussen op waterstof, zelfrijdende taxi’s, metro’s. En ongetwijfeld zullen er nog andere spannende vervoersmogelijkheden komen. Het CDA pleit ervoor om richting de toekomst de mogelijkheid open te houden om ook andere modaliteiten onder te brengen bij dit Bedrijf. We horen graag hoe de Gedeputeerde dit ziet en wat zijn reflectie daarop is.