12 december 2019

Van de fractievoorzitter: wat een jaar!

Wat een jaar! Een jaar die we al campagnevoerend in gingen en welke we nu afsluiten als een van de deelnemers van de coalitie. Het was een jaar met een intensieve campagne met een buitengewoon professioneel campagneteam en waarbij we veel hulp hebben gekregen van alle CDA-afdelingen. Vervolgens hebben we ingewikkelde onderhandelingen gevoerd waarbij alle fractieleden hun steentje hebben bijgedragen en waarbij ook verschillende CDA'ers, raadsfracties en wethouders ons hebben voorzien van kennis en opbouwende kritiek. Allemaal bedankt!

Inmiddels is het college alweer ruim een half jaar onderweg en kunnen we tevreden concluderen dat dit college samenwerkt als een geolied team. Bijzonder blij zijn we natuurlijk met Hanke als gedeputeerde. Niet alleen CDA'ers hebben bij mij de afgelopen maanden hun waardering uitgesproken voor haar, maar ook willekeurige ambtenaren in de lift.

Vorige maand is de begroting aangenomen waarbij de eerste ambitieuze plannen van dit college worden geconcretiseerd. Een begroting die overigens ook steun kreeg van de grootste oppositiepartijen: de VVD en FvD!

Verder ben ik afgelopen weken weer langs een aantal afdelingen in de Provincie geweest. Ditmaal waren Woerden, Amersfoort en Leusden aan de beurt. Daarbij heb ik geregeld overleg met onze CDA-wethouders waarbij we sinds afgelopen maand een wethouder extra mogen verwelkomen, namelijk uit Bunschoten waar het CDA weer deel uit maakt van het college.

Een onderwerp wat momenteel nog steeds erg leeft is natuurlijk het stikfstofdossier. Onze woordvoerder landbouw Chris Westerlaken houdt u en ons op de hoogte met zijn zo genoemde ‘PAS-journalen’. Chris is inmiddels ook bezig om een groep Utrechtse CDA'ers met kennis op dit dossier samen te stellen die ons als fractie kunnen adviseren op dit onderwerp.

Het volgende jaar zullen we beginnen met het bespreken van het afwegingskader waarmee dorpen in de Provincie de ruimte krijgen om voor behoud van hun vitaliteit woningen te bouwen voor senioren en starters. Als CDA Provincie Utrecht werde voor gek verklaard toen we een 'linkse coalitie' aan de meerderheid hielpen. Maar we deden dit om er voor u het maximale uit te halen en hiermee lossen we zeven maanden later onze grootste verkiezingsbelofte in! Nu bouwen aan Utrecht!

Maar voor dat het zover is wil ik u mede namens de fractie allen gezegende kerstdagen en een gezond 2020 toewensen!

Hartelijke groet,

Derk Boswijk