ESTHER DE LANGE
07 maart 2022

Vanuit Europa: Esther de Lange

Het jaar is voor miljoenen mensen anders begonnen dan ze zich ooit hadden kunnen voorstellen. De vreselijke beelden uit Oekraïne laten gruweldaden zien waarvan mijn generatie gehoopt had ze nooit aan hun kinderen te hoeven uitleggen. De doortastende houding van onze eigen regeringspartijen en Europese Commissievoorzitter laten zien dat we als het moet snel en gemeenzaam kunnen optreden. En de hartverwarmende acties van al die Nederlandse vrijwilligers, die zich over gevluchte gezinnen, vrouwen en kinderen ontfermen maken me trots om Nederlander en Europeaan te zijn.

Maar dit moet ook een “wake up call” voor ons zijn. Europa - en Nederland - is te lang afhankelijk geweest van halve en hele autocraten voor onze energievoorziening en onze voedselproductie. Om te voorzien in onze welvaart importeren we olie, gas en andere grondstoffen van over de hele wereld, en hebben we ons niet genoeg gerealiseerd welk prijskaartje eraan hangt. We zien daarom nu op een pijnlijke manier hoe zwaar wij leunen op schurken als Poetin, en welke impact dat heeft op de prijzen van onze stroom, ons gas en onze boodschappen. En terwijl we het in de media en de politiek hebben over sancties op Russische oligarchen, multimiljardairs met voetbalclubs en superjachten, zijn het de allerarmsten die de dupe worden van de economische onzekerheid die deze oorlog ver van het conflictgebied met zich meebrengt.

Laten we daarom vaart maken met het versterken van onze eigen veiligheid. Dat begint bij ons thuis, met het verstevigen van onze duurzaamheidsopgave om zo minder fossiele energie te hoeven gebruiken voor onze woningen, bedrijven en ons vervoer. En bij het opwekken van genoeg eigen groene stroom en het produceren van genoeg voedsel op onze eigen grond. Zaken waar we vanuit Europa kunnen meehelpen, maar waar de uitvoering zo dicht mogelijk bij de mensen moet plaatsvinden. Ik hoop daarom van harte op een goed resultaat volgende week in al onze gemeenten, zodat wij als christendemocraten vorm kunnen geven aan die opgave in ons mooie Utrecht.