22 maart 2024

Een waardevol Europa dat opkomt voor de rechten van de vrouw en onze veiligheid, energie- en voedselzekerheid beschermt

Ingeborg ter Laak en Willemien Koning, beide kandidaat voor het Europees Parlement (nr 2 en nr 4), bezochten als lid van de officiële CDA delegatie het EPP congres in Boekarest. Het EPP (European People's Party) is de overkoepelende politieke partij van christendemocratische en conservatieve middenpartijen en volkspartijen in Europa. Zij vormen gezamenlijk de grootste fractie in het Europees Parlement.

Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, hield een indrukwekkende speech op het congres: "Europese eenheid was een droom van enkelen, het werd de hoop van velen en nu noodzakelijk voor ons allen. Onze uitdagingen zijn gezamenlijk. Veel vraagstukken in Europa kun je alleen samen aanpakken", betoogde Ursula. "Wij zullen opkomen voor onze boeren die onze voedselzekerheid waarborgen. Daarnaast mag gezondheidszorg en onderwijs geen privilege zijn voor enkelen, maar moet het beschikbaar zijn voor iedereen in Europa. Daar zullen we voor blijven strijden", aldus Von der Leyen.

Tijdens het congres stemden de delegatieleden over resoluties en over de lijsttrekker van de EPP. Ursula von der Leyen werd officieel gekozen tot 'Spitzenkandidat' voor een nieuwe termijn als voorzitter van de Europese Commissie. "We hebben bewondering voor de manier waarop Ursula von der Leyen haar zware taak daadkrachtig uitvoert en we hebben haar kandidatuur ondersteunt", vertellen Ingeborg en Willemien na afloop.

Olena Teteria uit Oekraïne, door de oorlog nu werkzaam in het leger, sprak tijdens de speciale bijeenkomst van EPP Women. "We zijn bang voor de levens van onze kinderen en dierbaren. Families verliezen hun huis en we zien ouders aan het graf van hun kinderen staan. Elke dag zie ik de dood om mij heen. We geven onze levens, ons hart en ons bloed om deze oorlog te winnen. Dat is niet genoeg. Wij hebben hulp en steun nodig,’’ zo klonk de emotionele oproep Olena. Oorlog komt door zo’n verhaal wel heel dichtbij. Het geeft aan hoe belangrijk het onderwerp is en waarom CDA Vrouwen het jaar 2024 in het teken zet van vrouwen in oorlog en vrede.

Tijdens het congres werd zeer nadrukkelijk steun uitgesproken voor Oekraïne. Deze steun was onderdeel van het manifest waarover gestemd werd, waarin ook een paragraaf stond over het tegengaan van geweld tegen vrouwen. Geen enkele vorm van geweld tegen vrouwen mag getolereerd worden in Europa. Nadrukkelijk wordt in het manifest het tegengaan van femicide genoemd, eerder heeft CDA Vrouwen zich met succes ingezet om femicide in het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen 2-23 te krijgen. "Met dank aan de Nederlandse leden in het task-force team die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het manifest", aldus Ingeborg en Willemien.

CDA-vicepremier Karien van Gennip sprak namens de Nederlandse delegatie op het congres over het belang van het creëren van gelijke kansen voor iedereen.

Oana Özmen, een Roemeense parlementariër, gaf een bevlogen speech over elkaar wat gunnen. Oana benadrukte dat wij als Christendemocraten een fatsoenlijke samenleving moeten bouwen waarin iedereen wordt gewaardeerd en een goed leven kan hebben. Een boodschap waar het CDA en CDA Vrouwen zich volledig bij aansluiten.