01 februari 2017

CDA over RTV Noord

Het staat voor het CDA buiten kijf dat RTV Noord een belangrijke functie vervult in onze provincie. Het CDA gaf in de  commissievergadering van 18 januari al aan dat het bereik van RTV Noord groter dan welke andere omroep in Nederland dan ook. Zowel via de radio, online als op televisie. Daar mag RTV Noord terecht trots op zijn.

De afgelopen jaren is er veel veranderd rondom de verantwoordelijkheid van regionale omroepen. Vanaf 2014 zijn de verantwoordelijkheden ondergebracht bij het Rijk. In het regeerakkoord van Rutte II stond een grote reorganisatie van de regionale omroepen op het programma. Inmiddels weten we dat een deel daarvan, namelijk een intensivering van de onderlinge samenwerking, niet goed van de grond is gekomen. Desondanks wil Staatssecretaris Dekker (VVD) jaarlijks 17 miljoen euro bezuinigen op regionale omroepen. Iets wat ook ‘onze’ omroep en daarmee onze inwoners hard treft.

Krachtig signaal

Wat het CDA betreft is het van belang om als provincie een krachtig signaal af te geven richting Den Haag dat wij het pertinent oneens zijn met deze werkwijze. Het is van belang om eerst het bevoegd gezag, in dit geval is dat het Rijk daar op aan te spreken. Niet voor niets hebben we enige tijd geleden in deze Staten een motie aangenomen om de lobby richting Den Haag op te zetten. Wat ons betreft heeft het college in de naam van Fleur Graper deze handschoen (goed) opgepakt. Ook hebben we RTV Noord zelf opgeroepen om vol in te zetten op de lobby richting Staatssecretaris Dekker. Dit is tot nu toe gebeurd in ROOS verband.

De Staatssecretaris heeft na lang aandringen aangegeven om voor 2017 een eenmalige frictiekostenregeling op te zetten. De eisen van deze regeling zijn nog niet geheel duidelijk. Wat het CDA betreft is het belangrijk om gedurende deze periode de belangen van onze regionale omroep samen met RTV Noord te vertolken in Den Haag. Het doel is om een structurele oplossing te vinden voor RTV Noord en daarmee de kwaliteit van het regionale media-aanbod in onze provincie in stand te houden.