05 november 2022

CDA trekt aan de bel over de oprukkende wolf

De wolf rukt op in het noorden. De wolf heeft in de provincies Groningen, Drenthe en Friesland in totaal al meer dan 700 schapen gedood.

De wolf is een beschermde diersoort in Nederland. Door deze beschermde status mag de wolf niet worden verjaagd. Dit moet volgens de CDA-statenfractie veranderen, zodat de wolf uit Groningen geweerd kan worden. Volgens hen past de wolf niet in de provincie Groningen, omdat er geen robuuste natuurgebieden zijn.

Jesper Bergsma, Statenlid voor het CDA: "De wolf zorgt op dit moment vooral in de provincies Drenthe en Friesland voor veel leed bij landbouwhuisdieren, maar ook emotioneel leed voor hun eigenaren. De situatie in Groningen is nu nog niet onhoudbaar, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat de wolf ook hier grote problemen zal veroorzaken. Daarom moeten wij nu handelen. Voorkomen is beter dan genezen."

Het CDA wil, in navolging van de provincies Drenthe en Friesland, dat de provincie er bij het Rijk op aandringt dat er meer mogelijkheden komen om landbouwhuisdieren te beschermen tegen wolven.