26 september 2018

Inbreng over ESD tijdens commissie MEE

De ESD bewijst met enig regelmaat dat ze de nodige hoeveelheid stof kan doen laten opwaaien. Beter gesteld de ESD is niet in staat voor de volle 100% te voorkomen dat hun dit overkomt. En zoals aangegeven in onze vragen naar aanleiding van het incident op 6 juli jl. Geeft Richard Middel, de bedrijfsleider terecht aan dat het “ supervervelend is voor het bedrijf en de omgeving”.

Het CDA is blij de snelheid waarmee het college de vragen heeft beantwoordt. Wij leiden hieruit af dat het college de vinger aan de pols hebt bij ESD-SIC. Het gebeurt immers niet vaak dat binnen een week de vragen worden beantwoord. Blijkbaar is bestuurlijk en ambtelijk en dus ook bij de Omgevingsdienst alle informatie voorhanden om adequaat te kunnen reageren.

Maandag hebben wij als CDA een bezoek gebracht aan ESD. In een twee en een half uur durend gesprek is vanuit een dialoog gekeken naar waar de kern van het probleem zit en welke stappen er gezet worden en zijn. De transparantie van uit ESD-SiC wordt door de CDA fractie zeer gewaardeerd.

Duidelijk is geworden zoals ook al aangegeven dat het niet kan worden voorkomen dat een blazer op treedt, ook is duidelijk geworden dat wanneer een blazer dreigt op te treden de ESD-SIC het proces stil legt. Dit in het kader van voorkomen is beter dan genezen, en preventief is nog altijd goedkoper dan curatief dat geldt ook in de chemische industrie.

Mede naar aanleiding van het bezoek aan de ESD-SIC komen wij tot de conclusie dat de volgende vraag zich aandient. ESD heeft een meldingsplicht op basis van wet- en regelgeving indien er zich een blazer voordoet, u handhaaft hierop van uit uw positie. Een en ander al dan niet gedelegeerd aan de Omgevingsdienst en/ of de eigen ambtelijke organisatie. De vraag is op welke wijze de verstrekte informatie wordt verwerkt, hoe vindt de terugkoppeling hiervan plaats vanuit de ODG en de provincie? Is hierbij sprake van een adviserende handhaver of een handhavende adviseur? Wij hebben geproefd en ervaren dat de dialoog de meest effectieve is, kan en wil het college deze ook aannemen in de verschillende rollen die ze heeft? U kent ze wel de stimulator van werkgelegenheid, de vergunningverlener, de handhaver en bewaker van de kwaliteit van de leefomgeving.