Vandaag heeft het CDA een werkbezoek gebracht aan Appingedam, Loppersum en Delfzijl. Tijdens dit werkbezoek werd duidelijk dat deze regio keihard aan de slag is en werkt aan de toekomst. Vol ambitie met een duidelijke visie over wat er moet gebeuren.

Unieke Scholencampus

In Appingedam liggen concrete plannen voor een Scholencampus. Bij het woord campus wordt misschien vaak gedacht aan grote universiteitssteden met enorme gebouwen. Deze campus is anders. Gedwongen door de versterkingsopgave en de krimp moest het Rudolph Cleveringa Lyceum op de schop. Daar heeft men het aangedurfd om met andere onderwijsinstellingen die dezelfde problematiek hebben samen te werken aan een vernieuwend plan. Een campus bouwen met daarin 2 middelbare scholen en een MBO instelling met daarom heen allemaal gemeenschappelijke voorzieningen. Een prachtig voorbeeld waarbij verschillende instellingen intens met elkaar verbonden zijn, zonder dat ze hun eigen identiteit verliezen. Deze campus is dan ook uniek in Nederland. Het CDA is dan ook zeer onder de indruk van de plannen die er liggen.

Sterk Loppersum

Het CDA is ook in gesprek geweest met raadsleden en wethouder Pier Prins in Loppersum. Een gemeente die voor grote uitdagingen staat en waar iedereen de problemen rond de aardgaswinning voelt. Dat betekent niet dat ze in Loppersum stil gaan zitten. Men werkt keihard aan de versterkingsoperatie en doet dit vol overtuiging. Daarvoor moet je sterk in je schoenen staan, en dat doet Loppersum. Tegenslagen overwinnen ze, en samen met de inwoners, overheden en instanties werken ze aan een sterk Loppersum.

Men werkt keihard aan de versterkingsoperatie en doet dit vol overtuiging.

Groene chemie

Deze dag werd afgesloten met een bezoek aan Nouryon op het Chemiepark in Delfzijl. Een plek waar je niet dagelijks komt. Omgeven door een decor van mega installaties en grote silo’s hebben we het gehad over hoe enorm ambitieus ze hier in Delfzijl zijn. Hun visie is duidelijk, dit wordt echte groene chemie waarbij er geen CO² meer wordt uitgestoten. Voor het CDA is het belangrijk dat deze grote werkgever zich kan blijven ontwikkelen. Natuurlijk staan veiligheid en duurzaamheid hierbij voorop. In Delfzijl hebben ze de slag te pakken, samen met de provincie!

Dit wordt echte groene chemie waarbij er geen CO² meer wordt uitgestoten.