Goede bereikbaarheid stelt mensen in staat om echt mee te doen in en deel te nemen aan de samenleving én draagt bij aan verbetering van de leefomgeving. Op korte afstanden is de fiets een aantrekkelijk, schoon en gezond vervoermiddel. Wij kiezen voor een veilig en fijnmazig fietsnetwerk. De uitgestrektheid van Oldambt maakt het nodig dat de wegen op een goed kwaliteitsniveau moeten worden gebracht en gehouden. Investeringen zijn noodzakelijk om verbindingen, zowel op de fiets als met de auto, in stand te houden of te realiseren.

CDA Oldambt wil dat snel geïnvesteerd wordt in het herstel van de vele slechte wegen.

CDA Oldambt wil dat de aansluiting Oudlandseweg/Gereweg (Midwolda) wordt aangelegd.

CDA Oldambt vindt dat de veiligheid op polderwegen vergroot moet worden, bijvoorbeeld door aanleg van meer passeerstroken.

CDA Oldambt zet in op het verbeteren van bestaande fietspaden, we gaan aan de slag op basis van een duidelijk fietspadenplan met aanpassingen aan nieuwe ontwikkelingen en aanleg van ontbrekende schakels.

CDA Oldambt wil de veiligheid voor de fietser op rotondes verhogen door deze aan te passen zodat de fietser altijd voorrang heeft op de rotonde.

Goed openbaar vervoer

Goede bereikbaarheid van dorpen, voorzieningen en bedrijventerreinen in ons landelijke gebied is een groot goed. Daarom zetten wij ons samen met de provincie in voor goede concessies voor het openbaar vervoer.

CDA Oldambt vindt het belangrijk dat:

• er twee keer per uur een trein rijdt naar Bad Nieuweschans;
  • de treinverbinding met Duitsland zo snel mogelijk weer tot stand worden gebracht;
  • de gemeente zich maximaal inspant voor Winschoten als halteplaats voor alle (toekomstige) internationale personentreinen;
  • de aansluitingen tussen treinen en bussen worden verbeterd, óók met de dorpen.

Wij vinden dat mensen met een beperking zonder hinder gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer. Daarom willen wij bijvoorbeeld de bushaltes (en/of de bussen) op een goede instaphoogte brengen.

Moderne verbindingen

Lokale investeringen van inwoners en bedrijven in glasvezel, schone energie of de economie kunnen nieuwe kansen bieden. Het CDA stelt zich op als aanjager van innovatie op dit gebied. Het CDA wil dat alle inwoners de mogelijkheid hebben om optimaal gebruik te maken van alle digitale diensten. De gemeente moet erop toe zien dat alle initiatieven om te komen tot aanleg van glasvezel ook daadwerkelijk en snel worden uitgevoerd. Wij zijn voor duurzame innovaties bij de aanleg van wegen. Denk hierbij aan laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, aan parkeerplaatsen gemaakt met grastegels , maar ook aan specifieke projecten, zoals projecten met circulair gebruik van asfalt.