We hebben extra aandacht voor de geestelijke gezondheidszorg. We willen schrijnende situaties en verward gedrag op straat voorkomen door betere samenwerking tussen instellingen en maatschappelijke partners. Ook hebben we aandacht voor de samenwerking tussen de politie en de GGZ.

CDA Oldambt pleit voor het in stand houden van de crisisopvang bij Lentis in Winschoten.

De coronacrisis heeft ook geestelijk zijn tol geëist bij mensen. Wij bieden inwoners zoveel mogelijk hulp en ondersteuning om de gevolgen te verwerken en het leven weer op te pakken.

Voor CDA Oldambt is het meldpunt Veiligheid en Zorg hiervoor een belangrijke schakel, waarvan de bekendheid moet worden vergroot.

Zorg in de buurt

Wij zetten ons in voor behoud van zorg in de buurt en regioziekenhuizen om te garanderen, dat goede zorg voor iedereen op redelijke afstand bereikbaar is. Huisartsenposten en spoedeisende hulp moeten in de nabijheid beschikbaar zijn. De maximale aanrijtijd van ambulances moet bewaakt worden. Het CDA kiest voor minder marktwerking en meer samenwerken als basis voor de zorg, dus ook in Oldambt.

CDA Oldambt vindt het Ommelander Ziekenhuis Groningen in Scheemda belangrijk en zet zich in om de hier geboden zorg te behouden in Oldambt.

Op regionaal niveau werken we voor de zwaardere zorg samen met nabijgelegen gemeenten om samen te komen tot een volledig regionaal zorgaanbod. Daarbij stemmen we de procedures op elkaar af zodat de zorgaanbieders niet voor iedere gemeente een andere procedure moeten volgen. In onze wijken en dorpen willen we dat de eerstelijnszorg zoveel mogelijk als 1 team samenwerkt. Daarbij zetten we in op continuïteit, het is nooit leuk om zorg nodig te hebben, maar iedere keer een andere zorgverlener maakt anoniem, een vertrouwd gezicht is belangrijk.

Inzetten op preventie en gezond leven

We zetten in op preventie en gezond leven, waarbij de gemeente, het zorgkantoor, zorgverleners, zorgverzekeraars en zorgorganisaties samenwerken. We betrekken sportverenigingen en buurtsportcoaches bij het preventiebeleid.

CDA Oldambt wil dat sporten in de dorpen mogelijk blijft. Sportverenigingen zorgen ook voor samenhang in de samenleving. De gemeente ondersteunt bij initiatieven voor samenwerking tussen de verschillende verenigingen in een dorp.

Wij bieden laagdrempelige sport- en bewegingsactiviteiten in onze wijken en onze dorpen voor mensen die door armoede of andere belemmeringen weinig of niet sporten. Ieder kind moet een zwemdiploma kunnen halen en moet kunnen meedoen met een sportactiviteit. Wij hebben aandacht voor het onderhouden en verduurzamen van sportaccommodaties.

CDA Oldambt vindt de aanleg van een omni-sportpark een middel om sport in de buurt mogelijk te blijven houden als dat initiatief vanuit de verenigingen en dorpen wordt genomen. Een omni-sportpark is geen doel en mag niet leiden tot verschraling van het sportaanbod in een dorp.

We stimuleren gezond gedrag (gezonde leefstijl) door actieve beweegprogramma’s en we zetten vroegtijdig preventieprogramma’s in tegen roken en drugsgebruik. Sport zorgt ervoor dat mensen bewegen, maar het verbindt mensen ook. Wij versterken verenigingen en willen meer voorzieningen voor sport en beweging in de openbare ruimte. Hierbij kan ook gedacht worden aan een combinatie van sport- en speelvoorzieningen.

CDA Oldambt vindt dat bestaande openbare speelvoorzieningen in stand moeten blijven en beter onderhouden moeten worden. Buitenspeelmogelijkheden dragen bij aan het gezond opgroeien van onze kinderen.

Wij zetten in op een veilig sportklimaat, zodat iedereen kan sporten. Daarbij bevorderen we het aanstellen van vertrouwenspersonen bij sportverenigingen. We bevorderen waar mogelijk de contacten tussen sportverenigingen en andere maatschappelijke organisaties zoals onderwijs-, zorg- en jeugdinstellingen en de veiligheidshuizen.