23 december 2022

Arbeidsmigranten huisvesting

Het omstreden WK voetbal in Qatar vestigt grote aandacht op arbeidsmigranten. De schrijnende misstanden zetten het voetbal in een zwarte schaduw. Onze lokale problematiek is absoluut niet te vergelijken met verschrikkingen in Qatar, toch zijn er zorgen. Want ook in onze gemeente neemt het aantal arbeidsmigranten toe. Onze lokale bedrijven hebben steeds vaker moeite om in de regio voldoende geschikte werknemers te vinden. Daarom huren zij in toenemende mate arbeidsmigranten in, ook wel internationale werknemers genoemd. Zij zijn welkom in onze gemeente, en van belang voor de lokale economie.
Maar is het wenselijk dat arbeidsmigranten zonder meer in reguliere woningen kunnen wonen, gefaciliteerd door beleggers? Ook werkgevers kopen en huren huizen om arbeidsmigranten te huisvesten. Daardoor zijn er minder huizen beschikbaar voor woningzoekenden. Voor starters wordt het steeds moeilijker om aan een woning te komen. Zeker in de kern Heijen zien wij dat steeds meer panden aangekocht worden ten behoeve van de huisvesting van arbeidsmigranten. In de Hoofdstraat en Kasteelstraat zien we (te)veel van dergelijke panden. Woningen worden weggekaapt voor de neus van eigen inwoners. Hierdoor komt de leefbaarheid van het dorp langzaam maar zeker in gevaar.
Mijn collega CDA-raadslid Dick van Dijck nam het voortouw om de situatie aan de kaak te stellen. Samen met Dick heb ik schriftelijke vragen ingediend bij het College inzake de huisvesting van arbeidsmigranten. De Gemeente Gennep stelt grenzen aan het aantal woningen dat voor kamerverhuur aan arbeidsmigranten ingezet mag worden. Per straat is dit maximaal 5%.  Het CDA vindt het belangrijk om te zorgen voor een juiste balans, zodat de leefbaarheid in onze kernen gewaarborgd blijft.
Verder vragen we ons af of er voldoende controle is op de veiligheid van onze arbeidsmigranten. Er moet te allen tijde voldaan worden aan de gestelde eisen van het bouwbesluit. Wij onderzochten in eerste instantie slechts een deel van Heijen. Mocht u elders in de gemeente misstanden of excessen zien, ik hoor ze graag.

Ronnie Rutten