02 juli 2023

Column Dick van Dijck

Een belangrijk speerpunt van het CDA tijdens de verkiezingscampagne was woningbouw. Ook voor mij persoonlijk is woningbouw een belangrijk punt waar ik van vond, en vind dat we in de gemeente stappen moeten gaan zetten. De vraag om voornamelijk betaalbare woningen is zeer hoog. Er lagen vanuit het vorige college al mooie bouwplannen op de stapel in alle kernen, voor diverse doelgroepen.
Het is jammer te zien dat het enthousiasme waarmee we het coalitieakkoord hebben samengesteld nog niet van de grond is gekomen, letterlijk en figuurlijk. Ik begrijp heel goed dat de tijden veranderd zijn, zodat bouwen niet meer zo makkelijk gaat als pak en beet 2 jaar geleden. Schaarste in bouwmaterialen, schaarste in vakmensen, en momenteel het belangrijkste, de stijgende rente. Allemaal factoren welke we zelf als lokale politiek niet in de hand hebben.
Ondanks deze ‘tegenslagen’ in de bouwwereld ben ik van mening dat we moeten blijven ontwikkelen en moeten doorbouwen. Laten we als gemeente initiatiefnemers vooral ondersteunen bij de ontwikkeling van hun plannen en in elk geval niet de remmende factor zijn. Als gemeente bouwen we namelijk zelf niet. De vraag om woningen blijft ongekend hoog, landelijk, maar ook zeker in de gemeente Gennep. Ik was erg blij toen het plan van de Klokgroep voorbijkwam; 77 huizen in Milsbeek erbij. Voor een kern als Milsbeek een ontzettend mooie kans, welke de leefbaarheid in de toekomst zal waarborgen. Er liggen voor Milsbeek nog diverse bouwplannen op de plank net zoals in de andere kernen van onze gemeente. Ik hoop van harte dat deze zo snel mogelijk tot uitvoering gebracht kunnen worden. Zeker ook voor onze jongeren. Hiermee kunnen we de voorzieningen in de dorpen behouden. Om leefbaarheid te blijven garanderen, zal er gebouwd moeten worden!