29 september 2017

Extra aandacht voor verblijfsrecreatie in de regio

De vrijetijdseconomie is een belangrijke sector in Noord-Limburg. Ook in de gemeente Gennep. Zeker de verblijfsrecreatieve bedrijven zorgen voor veel werkgelegenheid. Circa 7% van de beroepsbevolking uit de gemeente Gennep is werkzaam in deze sector. Daarnaast levert verblijfsrecreatie jaarlijks ook vele tonnen aan toeristenbelasting op. Kortom; belangrijk genoeg om er voor te zorgen dat toeristen deze regio weten te vinden.

Om de positie van de verblijfsrecreatieve sector te versterken moet er wat gebeuren. De vitaliteit van de verblijfsrecreatieve complexen moet versterkt worden. Dat vinden ook de gemeenten in de regio Venlo.

Het CDA is geschrokken van het feit dat maar liefst 64% van de verblijfsrecreatieve bedrijven in de regio onder druk staat. Hun perspectief of kwaliteit zijn laag. Wat het CDA betreft zou uitbreiding van verblijfsrecreatieve complexen gekoppeld moeten worden aan herstructurering of opwaardering van de bestaande verblijfsaccommodaties. Het CDA wenst geen nieuw dossier 'Diekendaal'. Het is in het belang van de gehele regio om de verblijfsrecreatie naar een hoger niveau te tillen.

Ook de rol en positie van mini-campings mag niet vergeten worden wat het CDA betreft. Deze vormen een belangrijke aanvulling op het aanbod in de gemeente Gennep. Een aantal mini-campings draait uitstekend. Zij die tegen de grenzen van toegestane aantal standplaatsen lopen, zouden wat het CDA betreft door mogen groeien.

Het CDA is verder van mening dat er in gemeente Gennep gekeken moet worden naar de mogelijkheden voor de vestiging van een dagrecreatieve voorziening. Dat zou goed zijn voor de oostzijde van de Maas.

In zijn algemeenheid pleit het CDA voor een ‘ja, mits houding’ ten aanzien van nieuwe initiatieven van recreatieve ondernemers. Alleen dan kan de broodnodige vernieuwing op gang komen. Het zullen toch de ondernemers zijn het moeten doen. De overheid moet faciliteren en begeleiden.